Hoe kan ik in Excel een cel loos krijgen, waardoor verwijzing naar deze cel elders in de sheet ook loos blijft, zolang er niets wordt ingevuld?

Ik wil de volgende formule in cel C7 vermelden: =ALS(D6=" ";" ";+C6)
Als cel D6 leeg is, moet cel C7 ook leeg blijven. Zodra er iets in cel D6 wordt vermeld, dient de inhoud van D6 worden overgenomen in D7.
Bij mij komt altijd de inhoud van D6 in D7. Dus ook als er niets is ingevuld.
Wat doe ik fout?

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik heb helaas verkeerde cellen genoemd in de regel Zodra er iets ...
Deze moet luiden: Zodra er iets in cel D6 wordt vermeld, dient de inhoud van C6 worden overgenomen in C7.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ook de volgende regel is fout, zie ik. Moet luiden: Bij mij komt altijd de inhoud van C6 in C7. Sorry voor de vergissingen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Software

Het beste antwoord

Er gebeuren twee dingen die niet kloppen. Je vraagt in je formule niet of cel D6 leeg is, maar of er een spatie in staat. Is D6 werkelijk leeg, of staat er iets anders dan een spatie in, dan wordt de inhoud van C6 overgenomen. Daarnaast, voor de goede orde, kun je het +-teken vòòr C6 beter weglaten.

De juiste formule is dan: =ALS(D6="";"";C6)

Let dus op het verschil tussen een spatie (" ") en een lege cel, of beter gezegd een lege string ("").