Kunnen formules in excel na verloop van jaren verdwijnen?

In 2007 heb ik een uitgebreid programma gemaakt, verdeeld over meerdere bladen die onderling in contact staan. Na een jaar sla ik dat voor de laatste maal op en ga verder met het zelfde programma waarin ik alle invoer wis. Dit jaar moet ik hier en daar reparaties verrichten. Kent iemand dit verschijnsel?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Software
1.3K

Het beste antwoord

Niets is onmogelijk. Geen enkel opslagmedium heeft het eeuwige leven dus bestanden kunnen in theorie 'degraderen'.

Maar dat dit toevallig dan ook alleen nog werkt en het alleen bepaalde formules in cellen zijn die verdwenen zijn: dat maakt de kans al kleiner.

Een veel waarschijnlijkere mogelijkheid zijn kopieerfouten. Als je de laatste jaren het bestand eens hebt gekopieerd kan er ook wel iets misgelopen zijn. Windows en andere besturingssystemen doen dan wel hun best om elke kopieeractie zo netjes mogelijk te laten verlopen maar de hardware werkt niet altijd mee. Als bestanden op die manier corrupt raken kunnen ze nog wel gewoon werken maar kan bepaalde inhoud verdwenen zijn of kan zelfs de inhoud uit een ander bestand getoond worden.

De echter meest waarschijnlijke optie is dat je het zelf per ongeluk hebt verwijdert. Want geef toe: hoe vaak tik je per ongeluk iets verkeerd? En hoe vaak ben je je daar bewust van? Niet even vaak, dat kan je alvast zeggen. En dan nog los van het feit dat er eenvoudigweg snel foutjes lopen in zo'n complex en uitgebreide spreadsheet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, formules kunnen niet zomaar uit je worksheet verdwijnen.

Wat wel gebeurt is dat sommige cellen per ongeluk zijn overschreven door de gebruiker.

Ook is Excel taalgevoelig. Een formule in een worksheet gemaakt in een Engels-talige excel zal niet altijd werken in de Nederlands-talige excel en andersom.

En, en dat is het meest waarschijnlijke, er kan gewoon sprake zijn van een modernere Excel. Het is namelijk wel zo dat een nieuwere versie van excel sommige oude funkties van een oude excel niet meer ondersteund. Daar zijn dan vaak vervangende funkties voor in de plaats gekomen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Engels - Nederlands maakt niets uit. Excel ziet dat het om een functie gaat en vertaald deze gewoon.
Op Wikipedia van Excel staat dat er bij 2010 wel een aantal lang bestaande functies zijn verwijderd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Excel

Sommige functies zijn van naam veranderd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Microsoft_Excel-functies
Onderaan deze pagina zie je de naamswijzigingen van functies.

Let er wel op dat als er koppelingen zijn naar andere excel bestanden, je moet controleren of de paden kloppen. Koppelingen naar andere tabbladen zouden wel behouden moeten blijven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bronsju, door bericht merk ik dat ik heb vergeten dat ik nog met 2007 werk, dus dat zal het niet zijn. Toch bedankt voor de reactie.