Software heeft machtiging nodig?

Mijn pc geeft vaak de melding dat ik ergens een machtiging voor moet geven (bijv. Java). Dan krijg ik een scherm in beeld, waarbij ik op Doorgaan of Annuleren moet klikken. Kan ik dit uitzetten, zoja hoe? Ik wordt helemaal kriebelig van die schermpjes!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Software

Het beste antwoord

De vraag om de machtiging is een beveiligingsinstelling in Vista. Dit is gedaan omdat alle gebruikers geen systeembeheerdersaccount hebben zodat programma's niet zomaar geinstalleerd kunnen worden. Omdat het vervelend zou zijn als je steeds met een apart administrator account moet inloggen heeft Microsoft de boodschap ingebouwd (machtiging).

Als je iets doet op internet en deze beveiliging komt plotseling op dan moet je altijd even nadenken. gebruikt de website Java of Flash dan is het meestal OK om de update te installeren en ben je blij dat je in ieder geval even op de hoogte gehouden wordt van de installatie.

Start je een programma dan krijg je deze melding soms ook en dat wordt als vervelend ervaren. Daarom is in de opvolger van Vista veel aandacht besteed om onnodige meldingen te verminderen.

Wil je de meldingen over machtigingen uitzetten:

Start -- Control Panel; Configuratiescherm -- User Accounts; Gebruikers (?) -- Turn User Account Control On/Off; onderste van 't rijtje waar je je wachtwoord kan veranderen.

Toegevoegd na 44 seconden:
Als je daarna ook van de mededelingen afwilt die zeggen dat gebruikersaccountbeheer uitstaat, dan:

Start-->configscherm-->beveiligingscentrum-->Waarschuwingen van beveil.ctr. wijzigen-->De middelste kiezen (wel icoontje; geen waarschuwingen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In de basis is dit geen probleem en kun je op ja drukken, daar je virusscanner alles al heeft gecontroleerd. Waarschinlijk is het vista die vraagt hier om de haverklap om.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
gewoonkimofzo vraagt hoe het uitgezet kan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
via CED
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, CED is natuurlijk DEP, niet aan te raden maar dan ben je een boel kwjt. Type maar DEP onderin de balk in
Je kunt dat uitzetten, maar ik raad je dat af. Het is lastig, maar voorkomt dat je allerlei schadelijke programma's installeert. Je ziet zelf al dat je Java wel kunt installeren en waarschijnlijk ook dat je een onbekend programma met een vreemde naam niet moet installeren. Als je de waarschuwingen uit zet, heb je zo een virus of een rootkit te pakken. Dat gaat je zeker veel meer tijd en moeite kosten.