Hoe en waarmee kan ik een schuin gemaakte foto of plaatje recht zetten?

Het gaat hierbij NIET om de horizon. Dat is simpel.
Hoe en met welk programma (het liefst een gratis programma, omdat ik al verschillende bewerkingsprogramma's voor foto en het programma Paint heb) kan ik een schuin naar boven of naar beneden gemaakte foto of plaatje recht zetten.
Het gaat dus niet om de horizon zelf, maar een foto of plaatje, welke naar boven of naar beneden zodanig is opgenomen, dat de verhoudingen tussen boven en onder (aan de beide zijkanten) niet meer kloppen.
Een voorbeeld is een kerktoren of gebouw, dat naar de bovenzijde schuin uitloopt of een foto van een onderwerp, waarbij de camera te veel naar boven of naar beneden was gericht. Ik wil bijv. de onderzijde of bovenzijde horizontaal breder maken, uitrekken (of zo nodig smaller maken), waarna ik dan de foto weer recht kan afsnijden aan de beide zijden.
Kan iemand mij dit vertellen?
Peter

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Software
6.9K

Het beste antwoord

Je kan het gratis programma Gimp downloaden (zie link).
Open je foto met Gimp en ga naar Gereedschap -> Transformatie -> Perspectief (zie afbeelding 1).
Je krijgt dan een soort van net over je afbeelding. Met 4 hendels in de hoeken van de afbeelding kan je deze uitrekken in de hoogte en in de breedte tot je het gewenste resultaat hebt (zie afbeelding 2).

Toegevoegd na 7 minuten:
Voor jouw vraag is alleen de breedte van toepassing, uiteraard.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hartelijk dank Amicitia voor je antwoord (samen met je mede beantwoorder).
Heb het gedownload en met je plaatjes en duidelijke uitleg erbij ben ik gaan experimenteren en het resultaat is heel mooi geworden. Kan het ook heel goed samen met andere programma's gebruiken. Alleen, helaas kun je het alleen uitvoeren naar png, terwijl ik altijd bmp extensie gebruik. Maar, dat is verder geen probleem, je kunt het zonodig gemakkelijk omzetten.
Had het nodig om een platenhoes, die (op het internet) behoorlijk scheef was gefotografeerd weer te kunnen rechtzetten. Heb er inmiddels een passende CD-hoes van gefabriceerd. Nogmaals mijn dank,
Peter
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kan de bewerkte afbeelding naar een 40-tal formaten exporteren: Bestand -> Exporteren. In het dialoogvenster kan je dan helemaal links onderaan het pijltje open klikken bij 'Selecteer bestandstype'. Daar kan je kiezen voor 'Windows-BMP-afbeelding', maar ook voor jgp, gif, tiff, ... Je noemt het maar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja Amicitia, bedankt, ik ga dat nog even uitzoeken. Misschien was ik daar wel te snel mee.
Ik sluit nu de vraag, anders wordt die door de site gesloten.
Peter.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb ik al geschreven. Ik ben er heel blij mee en kan het heel goed gebruiken in samenhang met Paint en mijn HD videobewerkingsprogramma.
Peter

Andere antwoorden (1)

Zelf gebruik ik GIMP, Gnu Image Manipulation Program hiervoor, kan je ze eenvoudig mee uitrekken en daarna direct het formaat instellen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hartelijk dank Donfrank voor het antwoord (samen met je mede beantwoorder).
Heb het gedownload en het werkt uitstekend. Ik kan hiermee precies doen wat ik wil.
Peter