Hoe trek ik formule-serie door met Excel 2003?

In een overzicht bundel ik celgegevens vanuit een ander overzicht zoals:
=T15
=T30
=T45
=T60
=T75
=T90
(Dit herhaal ik nog 10 maal)

Ik wil dat excel (2003) deze formule doortrek wanneer ik de eerste twee verwijzingen invul. Wanneer ik dit doe vul excel het volgende in:

=T15
=T30
=T16
=T31
=T17
=T32
(etc.)

Het lukt mij niet om excel deze gegeven te laten doortrekken, gevolg veel handwerk :-(

Hoe kan ik excel deze formule laten doortrekken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Software

Antwoorden (2)

Probeer eens de eerste 3 in te vullen en dan te slepen. Excel kan waarschijnlijk op basis van twee waardes nog niet bevatten dat je steeds +15 wilt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In dit antwoord gebruik ik een ietwat andere methode, die volgens mij het resultaat geeft dat je wilt bereiken.

Stel dat jouw overzichtslijstje in cel D5 begint. Dus in D5 staat =T15, in D6 staat =T30, enzovoort.

In D5 zet je dan de volgende formule:

=INDIRECT("T" & 15*(RIJ(D5)-4))

Die 4 is het rijnummer van de bovenste cel van je overzichtslijstje (D5 dus) min 1.

Als je deze formule doortrekt, krijg je zonder verder gedoe precies wat je wilt hebben.

Toegevoegd na 3 minuten:

Het kan zelfs nog wat mooier, bedenk ik me nu. In bovenstaande formule is niet op het eerste gezicht duidelijk waar die 4 vandaan komt. En als je net zo'n lijstje wilt beginnen op een ander rijnummer, moet je die 4 wel aanpassen, anders gaat het mis.

Dit alles voorkom je met onderstaande variant:

=INDIRECT("T" & 15*RIJEN(D$5:D5))

Deze formule kun je niet alleen doortrekken, maar ook zonder verdere aanpassingen kopiëren naar een heel andere plek.

Cryofiel
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Bij mij doet-ie het direct. Heb je de Nederlandstalige Excel? In de Engelstalige versie heet RIJ ROW, en RIJEN ROWS. Misschien moet je het Analysis Toolpak activeren. Dat kan via Bestand -> Opties -> Invoegtoepassingen.