ik heb windows xp maar het gaat ontzettend traag hoe kan ik die versnellen?

Toegevoegd na 18 uur:
dank u voor alle antwoorden! ik probeer ze allemaal de beste vink ik aan als "beste antwoord" !!!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Software
2K

Antwoorden (9)

Computer een hard reset geven. Al je persoonlijke documenten en bestanden back-uppen. Je harde schijf formatteren en xp opnieuw instaleren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hallo!
Ik heb hier een aantal tips om je PC sneller te laten maken.

- Je PC Back-uppen. Wanneer je dat doet, zullen alle gegevens verloren raken.
- Updaten. Door je PC naar de laatste versie update, zal de PC sneller worden.
- Download MSI Afterburner en zorg ervoor dat je GHZ hoger staat. (Dit is geen leuke programma maar een belangrijke programma. Zit alleen maar aan de knoppen waarvan je weet wat er kan gaan gebeuren. Dit is een legale programma.)
Groeten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@zaka165 toch bedankt voor de moeite!!
Als je geen reset wilt uitvoeren, kun je deze tips gebruiken:

- zorg ervoor dat je geen dubbele anti-virusprogramma's op je computer hebt staan, beste is: Avast! Antivirus, schakel dan ook Windows Defender uit
- heb al je drivers goed up-to-date (een goed programma is Drivermax, vink dan geen reclame aan tijdens de installatie!
- scan je computer met Ccleaner via www.download.com --> let wel op dat je geen reclame aanvinkt!, of met een opdrachtpromp, die staat volgens mij in bureauaccessoires, en voer dan in --> sfc / scannow en druk op de enter-toets
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe? Moeilijk...

Als er nog windows xp op je pc staat gaat dit waarschijnlijk nog om een oude pc met weinig RAM-geheugen. Helaas heeft windows xp in de loop der jaren zoveel updates gekregen dat de geheugenbehoefte ervan fors is toegenomen.

Een geheugenuitbreiding op zo'n oude pc is niet evident. Geheugen dat nog compatibel is, is zeldzaam in de handel en dus ook duur.

Dus weinig geheugen betekent dat er veel naar de harddisk geswapt wordt. En die harddisk is nu, ook hier weer zeker bij die oudere pc's, ook niet bepaald het snelste onderdeel. Een moderne ssd-drive zou dat kunnen oplossen, maar ook deze doen het beter met windows 7 of hoger en in pc's met een zo laag mogelijke swapneiging.

Komt daar nog bij dat windows xp slechts tot 8 april dit jaar ondersteund wordt... Dus is het nog de moeite om voor die maand vanalles aan die windows te beginnen doen?

Er zijn 2 zinvollere opties:

1. De pc vervangen door een modern exemplaar.
2. Het OS op de pc vervangen door een lightweight linuxdistro

Is de pc niet online en kan het dus geen kwaad dat dit besturingssysteem na 8 april niet meer wordt ondersteund? Zorg dan, na een backup, voor een cleane xp-installatie. Zonder updates zal deze opmerkelijk minder geheugen nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat goedkoper is dan optie 1, is de PC upgraden. Je PC is weer helemaal bij de tijd met een nieuwe moederbord, RAM-geheugen, processor, en misschien ook een nieuwe harde schijf. Dan ben je al voor minder van € 250 klaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dank u voor alle antwoorden! ik probeer ze allemaal de beste vink ik aan als "beste antwoord" !!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben zelf ook volledig voorstander van upgraden. Ik weet alleen dat ik al vaak pc's heb gezien met windows xp die nog zo oud zijn dat er geen upgraden meer aan is. Vandaar dat ik daar ook hiervan ben uitgegaan. Maar de vraagsteller zou het zeker moeten overwegen!
http://www.iobit.com/ is een uitstekend gratis versie om al je instelling juist te zetten met 1 druk op de knop, deze tuneup uttilitie gebruik ik nu meer als een jaar met tevredenheid, Ccleaner is goed maar reset niets voor je.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En dit is gratis en betrouwbaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is net al dat 'gereset' dat je pc slomer maakt. Dan is CCleaner veel zinvoller. Draai maar eens een benchmark voor en na.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nu heb je geen gelijk, zeker nier wat betreft leken die allerlei programma's op hun pc gooien ,waar menig conflicteren met elkaar .
En dat maakt de pc sloom.
1 hand is dan het beste en ga niet beweren dat een registerscan geen register scan is als een andere programmeur deze heeft ontwikkeld en zo het hele scala.
Sloomheid kan ook komen door stof.
Het resetten van allerlei instellingen heeft nut als een pc verknoeit is door onjuiste beveiliging, en kan een leek dit?
Nee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zolang je echt niets misdoet is een registerscan overbodig en zelfs uit den boze. Ja CCleaner bevat er ook eentje maar daar blijf je gewoon af. Je gebruikt enkel de eerste functionaliteit van CCleaner: bestanden opruimen. En als het systeem echt verziekt is zal zelfs zo'n softwarehulpje daar weinig aan kunnen doen. Een clean systeem is dan de juiste oplossing. Tig registserscanss en resethulpjes zijn al getest geweest, allemaal met hetzelfde resultaat: ze beloven een snellere pc, maar de pc wordt er in werkelijkheid trager van. Soms draait deze trager, soms draait deze even snel maar start trager op of sluit trager af. Maar steeds is er wel een negatief effect. De reden dat die pc sloom wordt met allerlei software is dat die software ook allemaal denkt dat ze nodig is van bij het opstarten. Je kan dan beter zelf eens aan de slag gaan en de nodige vinkjes uitzetten in msconfig: tabblad opstarten.
- Programma's die je niet gebruikt of niet nodig hebt (nutteloze toolbars, ...) verwijderen.
- Programma's zoals spotify, dropbox, skype zodanig instellen dat ze niet opstarten bij het opstarten van je PC, maar handmatig activeren als ze nodig zijn.
- uw tijdelijke bestanden wissen en cache leegmaken
- Uw harde schijf defragmenteren.

Uw ram geheugen uitbreiden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je een harde reset doet, doe dan geen XP! Het is de laatste tijd veel op het nieuws... Microsoft gaat in April stoppen met het updaten van XP. Als na April hackers een lek vinden, gaat Microsoft dat niet meer oplossen. Ik beveel aan Windows 7 te kiezen, aangezien de PC waarschijnlijk al redelijk oud is.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik heb trouwens op een oude PC uit 1998 met 1 GB RAM getest of Windows 7 het deed... Het gaat prima bij gebruik met Internet, Office etc.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Windows 8 is nog lichter dan 7.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of een Linux-distrubutie, zoals Ubuntu.
Windows XP is vanaf 8 april niet meer ondersteund door Microsoft. Maar dat terzijde, ik raad je aan om een systeemherstel uit te voeren (lees zonodig http://support.microsoft.com/kb/306084/nl), daarna raad ik je aan je virusscanner te verwijderen en een nieuwe te installeren en grondig te scannen (een virusscanner kan al zijn overgenomen). Je moet je wel bedenken dat Windows XP verouderd is en na 8 april raad ik je het heel erg af om het daarna nog te gebruiken. Veel succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
kan slecht nederlands bevatten sorry:

systeem onderdelen kunnen te traag zijn je pc is waarshijnlijk oud

dit probleem kan komen door:
- te weinig ram
- te veel stof in je pc
- processor is te traag
- hardeschijf is kapot
- windows xp bestuuringsysteem is te traag omdat er geen updates meer zijn van windows xp die je de toegang laat krijgen om de nieuwste programma's erop te draaien...

en zo door...

wat tips:

- laat je pc schoonmaken door een pc hersteller (of frienden die iets weten van pc's...)
werkt dat niet...

koop een nieuwe computer met een intel core i3 proccesor ,intel core i3 processor is goed voor mensen die standaard bezig zijn met kleine programma's of internet ben je een active pc gebruiker neem dan een computer met een intel core i5 ben je gamer pak je liefst een intel core i7 en een goeie videokaart van nvidia gtx de 650 tot 700 series

- koop een nieuwe windows (winows 7 of windows 8) Zeker geen vista omdat vista veeeeel problemen heeft met error's enz