Hoe verander je een foto zodat er zo'n miniatuurbeeld ontstaat?

Ik bedoel die foto's waarbij ze een gewoon beeld veranderen zodat het lijkt alsof het een foto is van een maquette bijvoorbeeld. Is dat met een filter? Ik werk met Photoshop.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Software

Antwoorden (1)

Dat heet ook wel een tilt-shift effect, en je kunt vele tutorials daarvan vinden, zoals deze: http://photography.tutsplus.com/tutorials/tilt-shift-photoshop--photo-3327

In het kort, je maakt een masker met een gradient vanuit het midden, past dan een blur-filter toe zodat het midden scherp blijft en naar onder en boven wordt het steeds onscherper.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zie onder voor zelfgemaakt voorbeeld.

Toegevoegd na 11 uur:
Probeer deze link, verwijst naar dezelfde pagina: http://tinyurl.com/o93qd54
Plaatje bij antwoord
gvrox
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
N.B.: het streepje tussen "photoshop" en "photo" in de link bestaat uit twee streepjes. De website van Goeie Vraag lijkt hiervan één streepje te maken, waardoor de link een foutmelding geeft, in ieder geval bij mij, misschien ook bij anderen. Misschien werkt deze link beter: http://photography.tutsplus.com/tutorials/tilt-shift-photoshop--photo-3327 Als deze link ook niet werkt, moet de geïnteresseerde gebruiker het ene streepje in de URL in zijn browser vervangen door twee streepjes.
gvrox
10 jaar geleden
Dank je voor de melding Antoni! Ik maak er wel een tinyurl van want GV lijkt nogal hardnekkig met die dubbele streepjes.
Antoni
10 jaar geleden
Graag gedaan! Goed, dat je er een tinyurl van hebt gemaakt! "Mijn" link werkt namelijk helaas ook niet...