Kan ik na fabriek instellingen van HP windows 7 nog mijn oude backup vinden?

Ik heb mijn HP laptop weer naar de fabriekinstellingen gedaan. nu staat evengoed nog mijn D:/ schijf vol de recovery schijf is dat, staan hier nu mijn backup bestanden nog in die ik voor de fabrieksinstellingen heb gebackupt? want die map staat even vol als daarvoor alleen mijn laptop vind die bestanden niet bij recovery manager.

Toegevoegd na 7 uur:
Dus na de fabriekinstellingen staan mijn backup bestanden wel nog ergens op mijn laptop? Maar die ziet mijn laptop niet als ik recovery manager open…

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Software

Het beste antwoord

Die schijf was voorheen waarschijnlijk ook reeds vol en bevat normaal gezien niet de backup-bestanden.

In principe heeft de recovery alleen effect op de C:-schijf en is een backup naar dezelfde fysieke schijf weinig zinvol. Als je een goede backup hebt gemaakt moet deze dus ergens anders te vinden zijn.

Als je niet zeker weet of 2 partities op dezelfde schijf staan kan je dit nakijken met een partitioneertool of windows eigen schijfbeheer.

Vind je hier slechts 1 schijf terug en heb je geen goede backup genomen. Je kan dan een extra schijf in je pc plaatsen maar een betere optie is om de backup te nemen op een extern medium (bij voorkeur een externe harddisk, USB3 heeft het voordeel lekker snel te zijn, dan is de backup ook snel gemaakt) dat je op een veilige plek bewaard (kortom, ergens anders dan je pc). Zo ben je met je backup ook beschermt tegen diefstal, brand en waterschade. Denk je zelf de discipline niet te hebben regelmatig dit extern medium aan te sluiten is een nas of homeserver een beter backupmedium. Maar als je af en toe niet die externe backup maakt zijn je gegevens alsnog niet beschermt tegen brand en diefstal.

Een andere oplossing is de cloud. Maar dat is traag, een lopendkostenplaatje en je moet het maar willen, je privacygevoelige data 'op een ander'. Zeker aangezien je ook rekening moet houden met het land waar de server staat en de wetgeving ginder (VS vooral) en een dienst kan altijd ophouden te bestaan, als dat gebeurd net op het moment dat jij je backup nodig hebt, heb je ook pech.

Welke dienst je ook kiest, kies als backupmedium nooit een hardwarematige raid! De wet van Murphy zal ervoor zorgen dat wanneer je de backup nodig hebt deze hardware net stuk gaat. Alternatieven zijn een softwarematige raid (1, 5 of 6) vooral interessant op je homeserver of een hardwarematige raid waarbij je tevens voor een backup van je backup zorgt (om Murphy voor te zijn).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus na de fabriekinstellingen staan mijn backup bestanden wel nog ergens op mijn laptop? Maar die ziet mijn laptop niet als ik recovery manager open...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat hangt er vanaf waar je de backup op je laptop hebt gezet. Als je dit 'zomaar' op de C:-schijf hebt gedaan is je backup waarschijnlijk verdwenen. Kijk voor alle zekerheid eens in de rootmap van de C:-schijf. Misschien zijn de oude bestanden niet verwijderd maar hernoemd naar een map zoals windows.old. Maar als je die map niet terugvindt is er weinig hoop.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reacties.
Ik heb een programma gevonden waarmee je je oude bestanden kan terugzetten.