hoe kan ik een met paint getekende afbeelding hogere resolutie geven, zonder dat de foto minder scherp of blokkerig wordt?

De afbeelding is origineel 986 x 614 pixels, getekend met paint. Het was een ontwerp voor de kluisjes bij ons op school, het winnende ontwerp. Nu moet de afbeelding worden geprint, dan wordt hij 1.80 x 3.00 meter ongeveer, en met de huidige resolutie wordt hij dan blokkerig en wazig. Hoe kan ik dit verhelpen, waardoor de afbeelding gewoon scherp op de kluisjes van de school kan komen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Software
9.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
gebruik je microsoft paint?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weet ik niet, gewoon de standaard paint die al op de computer zat, op een dell computer (desktop) met windows, volgens mij vista, niet zeker want het was al een jaar geleden dat ik de afbeelding maakte, maar dit leek een prima doel ervoor. Hij was gemaakt op een schoolcomputer.

Antwoorden (3)

Met een tool als SmillaEnlarger kun je lage resolutie plaatjes vergroten, zonder dat het al te blokkerig wordt.

http://sourceforge.net/projects/imageenlarger/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik heb het gedownload, maar snap niet helemaal hoe ik het plaatje nu uitvergroot en scherp houd, uitleg?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
File>Open... (of ctrl+o) en het plaatje selecteren dat je wil vergroten
Naast [Output Height] invullen hoeveel pixels hoog je het plaatje wil hebben
En dan [Enlarge & Save] klikken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het vergrote plaatje wordt dan automatisch in dezelfde map opgeslagen als het origineel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
aah, dankjewel. Wat raad je aan qua hoeveelheid pixels?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goeievraag... Zo hoog mogelijk waarschijnlijk. Misschien iets van 3000 of 5000-6000 als het kan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet trouwens niet hoe goed dat er nog gaat uitzien, misschien/waarschijnlijk levert wat 91dub voorstelde wel veel beter resultaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oh oke dankjewel, ik kijk er nog wel naar als ik de tijd heb ;)
Microsoft paint is niet zo heel goed. Om hem groter of kleiner te maken kan je paint.net gebruiken ook van microsoft. Je kan dit programma downloaden op deze site: http://www.getpaint.net/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is sowieso vrij lastig om afbeeldingen in een lage resolutie te vergroten als je niet met vectoren werkt (vector programma's onthouden punten en berekend zo de lijnen ipv dat ze lijnen trekken, hierdoor kun je een afbeelding zo groot en zo klein maken als je zelf wil).

Het is wellicht een idee om Adobe Illustrator te downloaden en hem hiermee over te trekken. Dit is wel even wat werk als je er geen ervaring mee hebt (veel tutorials kijken) maar als je het winnende ontwerp hebt vindt je het misschien wel de moeite waard.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
die vectoren klinken inderdaad erg handig, misschien in het weekend wat tijd voor maken. Bedankt! Eventueel kijk ik er morgen met de informatica-docent even naar ;)