Waarom zijn er tegenwoordig zoveel Apps beschikbaar?

Waarom worden er nu Apps gemaakt (bv voor iOS en Android) die nooit bestaan hebben als software voor bv Windows? Er worden tegenwoordig zoveel visueel prachtige Apps ontworpen, die tevens zeer goede informatie of diensten geven, die perfect op een pc zouden gebruikt kunnen worden. Is deze markt dan echt zo klein? Trouwens, mogen we de software op onze pc ook benoemen als een App? Het zijn immers toch allemaal applicaties? Of is er toch een fundamenteel verschil?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan je een voorbeeld geven?

Antwoorden (4)

In het eerste deel van je vraag zie ik niks, ik gok dat het een perceptie dingetje is. App is verder een hippe naam voor een stukje software of applicatie, je zou er bepaalde eigenschappen aan kunnen geven maar die gaan snel mank.

Toegevoegd na 8 minuten:
Even wat na zitten denken, veel apps die goede vlotte informatie geven zijn zo ongeveer versimpelde versies van een website die voor de pc browser versie ook de algemene voorwaarden en loze faq's bezitten.

Als PC-gebruiker zit ik niet te wachten op 37 kleine programmaatjes zoals NS-tijden tabel of ANWB file melder, dan surf ik wel ff, maar voor het zelfde geld is daar wel een PC-versie voor, of komt deze er.

Windows 8 heeft namelijk wel een app-store net als OSX tegenwoordig. Dus als het er niet is, is het alleen omdat het (nog) niet gemaakt is. Waarschijnlijk is dat weer omdat men (programmeurs/bedrijven die software zouden kunnen laten schrijven) denkt dat die behoefte er niet is bij desktop/laptop gebruikers.

Toegevoegd na 11 minuten:
Waar ik zeg nog niet gemaakt is, is het eigenlijk; nog niet gemaakt is als losse app, waar de informatie natuurlijk wel via een browser te vinden is.

Toegevoegd na 25 minuten:
En dan heb je ook nog widgets/gadgets wat ook vergelijkbaar is met apps op mobiele platforms.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor het duidelijke antwoord! :)
Toch denk ik dat het vaak toch niet enkel versimpelde versies van websites zijn. Zo denk ik aan Shazam, dat enkel beschikbaar is als App, en niet op de PC. Maar vooral educatieve Apps, die niet in een pc-versie te vinden zijn, zijn schijnbaar in opmars. Veel applicaties geven bijvoorbeeld een indrukwekkende virtuele reis naar de planeten in onze ruimte, of een reis door het menselijk lichaam. Of een leuke animatie van de waterkringloop in de wereld. Ook zijn er vele Apps die statistieken over landen in visueel mooie grafieken weergeven. Ik denk ook aan de App 'Morfo', waarbij je een foto van een gezicht invoegt en dit kan laten spreken. Hetgeen voor de PC niet bestaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Shazam is wel te krijgen op de PC. Verder heet Microsoft zich duidelijk afgevraagd of er niet een markt voor zou zijn. Ik weet niet of je al met Windows 8 gewerkt hebt? Als je de mogelijk hebt, moet je maar eens de appstore inkijken. Erg veel mobiel-achtige Apps die je onder Windows kan draaien. Of je het wil is een tweede.
Zoveel mensen zoveel wensen.
Er zijn er zoveel omdat er vraag naar is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat android zeer slecht is en ze er daarom een app voor moeten maken.
Blij dat ik niet de enige ben die het opvalt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alle logica ontgaat me.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, maar je/u zal wel windows gebruiken en geen problemen hebben.
Een groot verschil tussen pc software en mobiele apps is naar mijn inziens de progressie van het menselijk willen en kunnen (in het klein, maar toch).

Wie denkt in "klassieke" pc-software denkt toch vaak aan moeilijke programmeertaken en complexe systemen om een zo'n compleet mogelijk geheel te maken. Terwijl apps in de basis vaak heel specifiek gericht zijn op 1 kleine taak.
Een software pakket is in weze een aan elkaar gekoppelde app-collectie.

Ook is er sinds de tijd dat de technische mogelijkheden voor de gewone burger groter werden, ik bedoel bepaalde zaken zoals de smartphone die beschikbaar zijn geworden voor het grote publiek (na de computer zelf, de laptop enz) een hele nieuwe populatie geïnteresseerden opgestaan die zelf ermee aan de slag gaat.
Vroeger zat alles in de "nerdsfeer" of in handen van bedrijven die zo min mogelijk informatie en mogelijkheden prijs gaven, nu kan bij wijze van spreken iedereen een gokje wagen een app in elkaar te zetten en zodoende gebeurt dat ook!