Ik zit met een probleem in Excel. Een simpele som-berekening geeft mij niet het juiste totaal. Hoe kan dit?

Een simpele som-berekening geeft mij niet het juiste totaal. Hoe kan dit? Als ik een kolom heb met bedragen die worden berekend door formules en ik tel al die bedragen op met een SOM-formule, wijkt het antwoord af met 3 cent van het juiste antwoord.
Als ik dezelfde bedragen in een kolom daarnaast handmatig invoer en vraag om het totaal met dezelfde SOM-formule, krijg ik wel het juiste antwoord.
Wordt er gek van en kan het niet hebben dat ik dit probleem niet kan oplossen.
Wie wil er eens een kijkje nemen naar dit excel bestand?
Laat aub een boodschap achter hoe en waar ik dit bestand kan doorsturen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Software
22.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stuur het bestandje maar door heb nu wel even tijd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wellicht een afrondingsverschil. De celeigenschappen zijn waarschijnlijk anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heeft niks met afronden te maken :(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bestand door gestuurd....

Het beste antwoord

Het zit 'm -natuurlijk- in de afronding. Begin de formule met: afronden( . . . . . . en dan de formule;2).
Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ondanks de vele reacties en hulp die ik heb gekregen, is dit het juiste antwoord. Het blijkt dat de formules aangepast moeten worden met AFRONDEN en dan klopt de optelling wel.
Bedankt voor de hulp.

Andere antwoorden (5)

Kan niet aan de decimalen liggen...?
De waardes die uitgerekend zijn met een formule hebben een onbekend aantal decimalen. Hij laat er afhankelijk van je instellingen maar een aantal zien.
Maar bij verdere berekeningen gebruikt excel wel het totaal aan decimalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Dacht ik ook. 0,005 + 0,005 + 0,005 ziet eruit als 0,01+0,01+0,01 dus verwacht je 0,03 als som. Maar 0,005 + 0,005 + 0,005 is 0,015 en dat wordt getoond als 0,02.
Kan via opmaak, celeigenschappen en dan de keuze dit oplossen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik herken dit probleem. Soms komt het doordat er nog iets anders dan een cijfer in een cel staat. B.v. een komma of punt. Dat moet er allemaal uit.
Bovendien moet iedere cel dezelfde opmaakwaarde hebben. Je kan de cellen of het hele werkblad selecteren en dan met rechtermuisknop bij celeigenschappen "getal" selecteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt door afronden. Als de waardes in je kolommen worden afgekort tot 2 decimalen...is dat alleen de zichtbaarheid. Excel zal gewoon rekenen met meerdere decimalen als die er zijn. Oplossen door de waardes "echt" af te ronden..en daarna optellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het aantal decimalen achter de komma verhoogt in Opmaak > Celeigenschappen zie je dat je andere getallen in kolom E krijgt. Als je die invult in Kolom D zul je dezelfde uitkomsten krijgen.
Het ligt dus aan het afronden van de berekende getallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor het bewerken, maar als je nu deze bedragen met de SOM formule optelt, blijf je 3 cent tekort houden. Probeer het maar eens na te rekenen met een rekenmachine. Die kolom D hoort in principe niet in de spreadsheet, die heb ik alleen tussengevoegd om te laten zien dat wanneer je het handmatig invult, het totaal wel goed is. Het komt er dus op neer dat het totaal van de bedragen in kolom E 6249,73 moet worden.
Sowieso een +1 voor de moeite tot zover.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je snapt het niet. De getallen in kolom D zijn het resultaat van de formules en zijn dus JUIST. Zoals je ziet hebben sommige getallen 3 decimalen en sommige 2. Als je het aantal decimalen op twee instelt, zal Excel de getallen met drie decimalen afronden op twee en krijg je ALLEEN VISUEEL andere getallen dan wanneer je 3 decimalen instelt. Maar als je de som van kolom D laat nemen door Excel, krijg je het het JUISTE TOTAAL in dit geval 6249,70 onafhankelijk of je het aantal decimalen in E10 t/m E24op 3 instelt of op 0 (nul). Wel dien je het aantal decimalen in E28 op 2 of 3 in te stellen, anders wordt de 0,70 cent niet zichtbaar en wordt het getal op 6250 afgerond. Tenslotte, als je in kolom E andere getallen invult dan de die in kolom D, dan is het logisch dat je een verschil van uitkomst krijgt in de twee kolommen. Gelukkig maar, want anders zou Excel inderdaad niet kunnen rekenen!