Kan je software op een ftp server laten draaien?

Is het mogelijk om software online vanaf een ftp server te laten draaien. Deze software hoef je dan niet te installeren. Of kan dit niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
FTP staat voor File Transfer Protocol. Het wordt dus gebruikt om een file mee te versturen. Het proces lijkt dus meer op het kopiëren dan op het werkelijk 'openen' van het bestand.
Nu is het mogelijk een programma te schrijven dat er vanuit gaat dat een file eerst via FTP opgehaald wordt, waarna het lokaal bij de client geopend en verwerkt wordt. Zelfs is het mogelijk om een eventueel gewijzigde file daarna weer terug te sturen, al raak je daar bij meerdere gelijktijdige gebruikers al snel in de problemen. Dus wanneer het programma speciaal met FTP in gedachten is geschreven dan kan het. Wel zijn er betere alternatieven. In de praktijk zul je dit dan ook zelden gebruikt zien worden. Een programma dat met meerdere gebruikers gelijktijdig moet communiceren zal al snel file-servers, web-servers en/of databases gaan gebruiken. Maar er is nog een interessant alternatief. En dat komt denk ik dichter inde buurt van wat je wil; namelijk de VNC-server. Ook wel bekend als een bureaublad op afstand.
Het programma draait dan volledig op de server, maar het beeld word via internet naar een andere computer doorgestuurd. Andersom worden de bewegingen van de muis en de input van die andere computer terug gestuurd naar de server waardoor je op afstand de computer kunt bedienen alsof je er zelf achter zit. Wanneer je je VNC server goed inricht is het zelfs mogelijk meerdere virtuele bureau-bladen aan te maken. Meerdere gebruikers kunnen dan elk in hun eigen werkomgeving op dezelfde server te werken. De VNC-client software is op de meeste moderne besturingssystemen standaard aanwezig. Daar hoef je niets voor te installeren. Zelfs op een smartphone zijn (gratis) VNC-client aps te krijgen waarmee je dus je PC op afstand via je telefoon kan bedienen.
En een eenvoudige VNC-server ("Bureau-blad delen") is ook gemeengoed maar kan vaak maar 1 virtueel blad aan (hetzelfde als op de eigen monitor van de server is te zien) Maar ook hier zijn (gratis) VNC-servers te vinden die tot meer in staat zijn.
Het vergt echter wel wat kennis om een goed en veilig VNC-systeem met meerdere schermen op te zetten dat ook nog eens veilig via het internet benaderd kan worden. Zo is voor die veiligheid b.v. ook een SSH-tunnel noodzakelijk. Ook moet je rekening houden met de beperkte capaciteit (snelheid) van het (inter)netwerk. Maar alle software is met wat zoekwerk veelal gratis beschikbaar. En daarbij zijn ook genoeg handleidingen en ToDo's te vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hey, deze "reaktie" had is als ANTWOORD ingestuurd !!! Hoezo is dit geen antwoord op de vraag ?!? Ik schrijf duidelijk "Dus wanneer het programma speciaal met FTP in gedachten is geschreven dan kan het." En ik probeer de vragensteller op weg te helpen met wellicht een beter alternatief, mocht hij het met FTP alleen niet redden.