ik heb op excel 2010 een lijst van m'n cijfers maar sommige cijfer tellen 3 x mee weet iemand hoe je dat kan aanpassen?

ik heb op excel 2010 een lijst van m'n cijfers maar sommige cijfer tellen 3 x mee en ik krijg het niet voor elkaar dat het eindcijfer het 3x mee telt. kan iemand helpen?

Weet jij het antwoord?

/2500

je kunt het beste in de kolommen achter je cijfer de weging invullen. als je dan in de kolom daarachter je cijfer vermenigvuldigt met de weging (bij een normaal cijfer x 1 en bij iets wat 3x meetelt x 3). het gemiddelde reken je dan uit door het totaal van de laatste kolom te delen door het totaal van de kolom weging. ik voeg een plaatje toe waar het is voorgedaan. succes! Toegevoegd na 12 minuten: je kunt ook een handmatige formule maken maar die moet je dan steeds aanpassen dus zoiets als: =((A2*1)+(A3*3)+(A4*1)+(A5*3))/8 daar komt hetzelfde gemiddelde uit, maar het is meer werk en als je niet secuur bent is de kans op een foutje iets groter.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100