ik heb op excel 2010 een lijst van m'n cijfers maar sommige cijfer tellen 3 x mee weet iemand hoe je dat kan aanpassen?

ik heb op excel 2010 een lijst van m'n cijfers maar sommige cijfer tellen 3 x mee en ik krijg het niet voor elkaar dat het eindcijfer het 3x mee telt. kan iemand helpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je je cijfers niet in magister ofzo?

Antwoorden (1)

je kunt het beste in de kolommen achter je cijfer de weging invullen. als je dan in de kolom daarachter je cijfer vermenigvuldigt met de weging (bij een normaal cijfer x 1 en bij iets wat 3x meetelt x 3).

het gemiddelde reken je dan uit door het totaal van de laatste kolom te delen door het totaal van de kolom weging.

ik voeg een plaatje toe waar het is voorgedaan. succes!

Toegevoegd na 12 minuten:
je kunt ook een handmatige formule maken maar die moet je dan steeds aanpassen

dus zoiets als: =((A2*1)+(A3*3)+(A4*1)+(A5*3))/8

daar komt hetzelfde gemiddelde uit, maar het is meer werk en als je niet secuur bent is de kans op een foutje iets groter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar dan ziet het cijfer (wat in mijn geval 7,5 is) er niet meer uit als 7,5 dan kan ik net zo goed 22,5 invullen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in kolom A zie je nog steeds de 7,5 staan, alleen in rekencel C zie je die 22,5 staan. je kunt trouwens kolom B en C (met weging en de rekencel) onzichtbaar maken door ze te verbergen. je vult dan het cijfer in en hij rekent het gemiddeld uit zonder dat je de weging en/of de rekencel kunt zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
thanks
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of gebruik als formule somproduct(A2:A5;B2:B5)/som(B2:B5)