Bestaat er een programma waar je een ingescand blad met text op, kan converteren in tekst (die je kan selecteren, kopiëren,etc.)?

Het is voor snel woorden te vertalen zonder ze te moeten overtypen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software
3.3K

Het beste antwoord

Je kunt dit doen met een pdf converter of pdf bewerkingsprogramma die OCR ondersteunt. OCR staat voor Optical Character Recognition. Dit is ontwikkeld om ingescande letters te herkennen en om te zetten in tekst.

Op mijn werk gebruiken we hiervor Nuance PDF converter (zie 1e link). Bij het openen van een ingescand document (pdf, jpg of tiff) vraagt deze zelf of het bestand moet worden geïndexeerd. Nadat de bewerking is voltooid kun je de tekst selecteren en plakken in word, ook kun je het bestand simpelweg opslaan als worddocument.

Er zijn meerdere converters die gebruik maken van OCR. Adobe heeft het zelf ook in Adobe Acrobat XI opgenomen.

Dit zijn beiden betaalde pakketten en ik weet niet of je er geld aan wil uitgeven.

Er zijn ook door even te googelen ook gratis alternatieven online te vinden. Er is zelfs een gratis online ocr converter (zie 3e link). Ik moet toegeven dat ik dit zelf nog nooit geprobeerd heb en niet weet of ze kwalitatief ook goed zijn, maar het is gratis dus misschien het proberen waard?

Voor overige gratis alternatieven zie de 4e link.

Hopelijk heb je er iets aan; succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je het Microsoft Officepakket op jouw computer hebt staan is het een simpele kwestie van de tekst selecteren, kopiëren, en plakken in http://translate.google.nl/
Als het trouwens gaat om een voor school te lezen boek is het zeer af te raden dat op die manier te doen, want dan leer je niet hoe je iets in een vreemde taal kan lezen en begrijpen...
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee amadea, dat is nu juist het probleem. de scan wordt gezien als afbeelding en niet als tekst. simpelweg de tekst selecteren, kopiëren en plakken werkt niet. in de vraag staat dat hij een ingescand blad wil converteren naar tekst die je kunt selecteren.
Amadea
11 jaar geleden
Met mijn Canon scanner kan dat wel rechtstreeks...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat geloof ik graag, maar daar heeft ronny weer niets aan, of mag hij bij jou komen scannen ;)
Ja, zo'n progamma heet een OCR (optical character recognition). Vroeger werden zulke programma's vaak met scanners meegeleverd. Nu zijn ze in talloze varianten op internet te vinden. Tik OCR in in Google en maak je keuze!
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
haha wim, je was me 4 seconden voor! + OCR werkt erg goed!