wat doet CCleaner en Schijf Defragmentatie?

als je CCleaner en schijf defragmentatie gebruikt, wordt dan de programma's wat je hebt geinstalleerd verwijderd? of alleen maar de bestanden die niet officieel meer op de pc staan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
CCleaner kan ook bestanden echt verwijderen die je hebt weggegooid door deze plaatsen met enen en nullen te overschrijven. Je kunt er ook programma's mee verwijderen die op je PC staan, maar dat is een aparte menu optie en hetzelfde als je dit in Windows doet via ADD/REMOVE programms (verwijderen programma's onder het configuratiepaneel).

Antwoorden (2)

CCleaner en DeFraggler (defragmentatie) zijn beide programma's van Piriform die je helpen om je PC of laptop met Windows optimaal te houden.

CCleaner verwijdert onnodige tijdelijke data (de zogenaamde cache) van verschillende programma's en kan hiermee soms wel een gigabyte aan ruimte vrijmaken. Het programma kan ook fouten in het register opsporen en herstellen, je kunt er programma's mee verwijderen of programma's niet (meer) automatisch laten opstarten. Het is een heel gebruikersvriendelijk systeem.

PC's en laptops met Windows 98, XP en Vista moeten af en toe gedefragmenteerd worden (Windows 7 doet dit onderwater zelf). Bij het wissen van programma's en gegevens blijven de overgebleven gegevens op willekeurige plekken staan. Een defragmentatie programma ruimt op door de bestanden weer netjes achter elkaar te plaatsen. Een boekekast waarin je boeken willekeurig propt kan minder boeken bevatten dan een boekekast waarin je de boeken netjes naast elkaar plaatst.

Nu heeft Windows zelf een defragmentatie mogelijkheid, maar die van Piriform (defraggler) werkt veel beter.

Toegevoegd na 5 minuten:
Voor een programma maakt het qua werking niet uit of het verspreid wordt opgeslagen over een schijf.

Op een harde schijf met een schrijfarm kan data die vlak bij elkaar staat iets sneller gelezen worden. Voor data die verspreid is over een disk moet de schrijfarm constant alle kanten op.

Zie tekening: Bij defragmentatie rapportages wordt een harde schijf visueel weergegeven als een hoeveelheid blokjes die beschreven kunnen worden. De gekleurde blokjes zijn gevuld (met gegevens en programma's) en worden door het defragmentatieprogramma bij elkaar gezet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
CCleaner is een programma om je computer mee op te schonen. Dit programma verwijdert onder andere de geschiedenis en tijdelijke bestanden (en cookies) die bij het internetten worden opgeslagen om ervoor te zorgen dat een pagina die je vaker bezoekt de volgende keer sneller wordt geladen.

Als je CCleaner gebruikt, let er dan op dat 'Geschiedenis voor AutoAanvullen' en 'Opgeslagen wachtwoorden' niet aangevinkt zijn, deze zorgen er namelijk voor dat je opgeslagen inloggegevens verwijderd worden (tenzij je dit echt wilt, dan moet je deze uiteraard wel aanvinken).

Schijfdefragmentatie verwijdert helemaal niets, maar reorganiseert je harde schijf:

Als je een bestand of programma opslaat op je harde schijf, dan komt deze op een bepaalde plaats op je schijf te staan. Door veel bestanden op te slaan en weer te wissen, krijg je hierdoor het effect dat je allemaal kleine stukjes vrije ruimte op de schijf houdt.

Stel je hebt een nieuwe harde schijf en je slaat allerlei bestanden op. Dan komen ze zo op de harde schijf te staan (iedere verschillende letter stelt een verschillend bestand voor, iedere letter heeft voor het gemak 10 MB voor):

AAABCDEEFFFGHHHJJKLMNOOOPQRRSTTT

Je schijf is hiermee vol. Stel dat je nu programma's B D G H en O verwijdert om iets anders op te slaan. Je schijf komt er dan zo uit te zien (_ stelt de vrije ruimte voor):

AAA_C_EEFFF____JJKLMN___PQRRSTTT

Nu download je een bestand van 90 MB (wordt letter U), dit programma wordt dan op allemaal verschillende deeltjes vrije ruimte geplaatst, waardoor je dit effect krijgt:

AAAUCUEEFFFUUUUJJKLMNUUUPQRRSTTT

Wat doet schrijfdefragmentatie? Dit programma organiseert de harde schijf opnieuw waardoor alle bestanden weer als één geheel worden opgeslagen, hierdoor komen je programma's op de volgende manier op te staan:

AAACEEFFFJJKLMNPQRRSTTTUUUUUUUUU

Hiermee voorkom je dat de computer trager wordt bij het openen van bestanden, en het is dus aan te raden om dit regelmatig te doen.

(De bron is een link naar defragmentatie, bovenstaande uitleg is in eigen bewoording.)