hoe maak je een trendlijn in excel, als je meerdere (twee) y- waarden hebt?

Dus een lijn die tussen de twee y -waarden in zit.
Of weet iemand een formule, zodat ik een lineair verband krijg tussen de twee punten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat bedoel je, wil je de formule voor de lijn bepalen of wil je in een grafiek deze lijn weergeven?

Antwoorden (1)

Je kunt dit op papier uitrekenen. Laten we zeggen dat je twee coördinaten hebt: (m,n) en (p,q).

Een lijn heeft de standaardformule y = ax+b, waarin a de helling van de formule en b het snijpunt met de y-as is.

De helling van een formule is het verschil in y gedeeld door het verschil in x (Δy/Δx in wiskundige termen). De helling van deze lijn is dus (q-n)/(p-m). Die waarde kan je voor a invullen.

Als je nu naar het punt (m,n) kijkt weet je dat n = am+b is. Je weet de waardes van m, n, en a. Dus kan je b uitrekenen d.m.v. b=n-(am). Dan heb je de lijn die (m,n) en (p,q) snijdt.