Is het schadelijk voor je computer om hem direct uit te schakelen (wat je ook doet als hij vastloopt)?

Dus om de aan-knop een aantal seconden ingedrukt te houden zodat hij in een klap uit is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software
3.2K

Het beste antwoord

Natuurlijk zal niet alles even netjes verlopen dan wanneer je hem op de geijkte manier zou afsluiten. Maar het is niet zo erg dat je moet gaan overwegen om het niet te doen. Want al bij al kan het 'vastlopen' even schadelijk zijn als het 'direct uitschakelen'. Dat is maar afhankelijk van hoe je het bekijkt.

Wat je wel zeker niet mag doen is hem in dat geval meteen weer opzetten. Geef 'm even de tijd (afhankelijk van computer tot computer enkele seconden tot een halve minuut) om 'volledig tot stilstand te komen'. Duw dan pas de aan-knop weer in om de computer opnieuw op te starten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Voor je computer correct af te sluiten moet je er voor zorgen tot geen programma meer draait,niks!Dan sluit je hem op de veiligste manier af!Als die crasht moet je inderdaad de aan en uit knop lang inhouden,dan is die ook uit,maar als je hem weer inschakelt kun je problemen krijgen,als die niet door loopt duw je de reset knopje even in en laat hem gewoon zijn ding doen,normaal komt het dan weer goed.Maar ik zou even kijken wat het probleem is van het vast lopen!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor de hardware is het absoluut niet schadelijk. Het is wel zo dat het voor IDE of SATA harde schijven niet bevorderlijk is als je je pc meteen weer aanzet (omdat de spindel waar de platters aan vastzitten dan nog niet helemaal tot stilstand zijn gekomen). Het is dan verstandig om een paar seconden te wachten.

Afhankelijk van het bestandssysteem kan het plotseling uitzetten van je pc voor problemen zorgen. NTFS heeft hier aanzienlijk minder last van dan FAT32 (en ouder).

Het is onverstandig om je computer vaak op die manier uit te zetten omdat je vroeg of laat problemen kunt krijgen met de partitietabellen, maar echt schadelijk is het dus niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je de computer na de door jou beschreven manier van stoppen weer aanzet heb je grote kans op een mededeling van WINDOWS dat dit programma niet op de juiste manier is afgesloten, JE krijgt dan een aantal opties waaronder op de veilige manier opstarten. Via die weg kom je meestal wel ongeschonden it de strijd. Als de computer vaker vastloopt moet toch naar de oorzaak zoeken. En de oorzaak kan zeer divers zijn. Eigenlijk te veel om hier zo op te noemen. Maar denk aan opnieuw installeren, HD vervangen etc. De knop ingedrukt houden zelf is dus niet schadelijk maar kan wat extra tijd vragen bij het weer opstarten.