Hoe komt je aan een automatische helpdesk?

Op onder andere Bol.com heb je een automatische helpdesk. Een computer welke standaard vragen kan beantwoorden. Hoe kom je hier aan en wat kost dit? Via google heb ik het al geprobeert maar hier krijg je alleen maar hier komt geen duidelijk bedrijf naar voren.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software

Antwoorden (1)

Waar je eigenlijk naar op zoek bent heet ook wel een bot:) Een bot is een programma / script (code) dat reageert op vragen die in de chat verschijnen en aan de hand van een database daar antwoord op geven.

Je hebt hele basic bots die bijvoorbeeld reageren op:

"Bezoeker: Hoe heet u?"
"Bot: Ik ben uw assistent. Waarmee kan ik u van dienst zijn?"

Maar zo'n basic bot raakt al heel erg gemakkelijk in de problemen:

"Bezoeker: HOe heet u?"
"Bot: Ik heb uw vraag niet begrepen. Zou u hem anders kunnen formuleren?"

De bot zoekt in feite in de database of de vraag bestaat en zo ja, welk antwoord daar bij hoort. Maar een simpel typfoutje kan de boel al flink in de war schoppen.

Meer geavanceerde bots kijken niet alleen naar de vraag, maar ook naar zogenaamde keywords binnen de vraag. Ook corrigeren ze zelf typfouten om errors te voorkomen. En vaak bieden ze zelfs bekende vragen aan die lijken op de vraag die de bezoeker heeft gesteld.

Feit is wel dat u doe dan ook een programmeur / scripter nodig zult hebben om de bot voor u in orde te maken. Deze zal de database moeten voorbereiden en de bot in een chatsysteem moeten planten.

Als tip zou ik je aanraden eens op www.tufat.com te kijken en dan naar de Flash Chat. Deze kost maar eenmalig 5 dollar en heeft een redelijke bot erbij in geprogrammeerd. Ook hier zul je nog steeds wel iemand nodig hebben die het allemaal voor je op kan zetten.