Hoe kun je in Excel, door middel van een formule, afwijkingen berekenen en er een waarde aan vastkoppelen, zodat het automatisch berekend wordt?

Bijvoorbeeld 200 is de waarde, bij juist 10 punten. Iedere afwijking gaat er 1 punt af (-1). Dus 193 = 7 punten en 190 = 0. Andere kant op ook natuurlijk 203 = 7 punten en 210 = 0.

Nu doe ik dat nog handmatig. Maar is zeer omslachtig en handmatig. Wil allen nog de juiste waarde en de waardering er aan hangen.

Hoe krijg ik dit in een formule in excel, zodat het automatisch berekend wordt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software
4.9K

Het beste antwoord

=MAX(10-ABS(200-A1);0)

10 is het max. aantal punten
200 is je referentiewaarde
A1 is de cel waar de ingevoerde waarde staat.
bamibal
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is precies wat ik zoek. Dank je wel. Heb nog een vraagje hierover. Zelfde verhaal, maar dan met een uitgebreidere afwijking. 200 is de waarde. Bij elke 10 er langs gaat er 1 af. Dus 190 en 210 is 19 etc. Hoe krijg ik dit in een formule?
bamibal
11 jaar geleden
Gaat het in stappen van 10, of kan 205, 195 ook voorkomen?
bamibal
11 jaar geleden
Bij stappen van 10 wordt het:
=MAX(10-ABS(200-A1)/10;0)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is precies wat ik zoek. Hartstikke bedankt.

Andere antwoorden (1)

Als de waarde in cel a1 staat, en de te berekenen waarde in cel a2 komt, dan zet je in a2: =10-abs(200-a1)