Lijst bestanden naar Word?

Kan je van een lijst met bestanden binnen een map een lijst met de bestandsnamen in word maken?
Dus bijvoorbeeld in Explorer open je een map, al de bestandsnamen daarin wil je als een lijst in Word maken.
Kan dat en hoe moet het?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Software
4.4K

Het beste antwoord

Nee, dat gaat zo niet.
Hier is een leuk gratis programmaatje.
Daar kun je de bestandsnamen mee uitprinten, maar ook naar een tekstfile exporteren. Daarna openen in Word.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Handig programmaatje en makkelijk in gebruik!

Andere antwoorden (1)

Ik kan het wel, maar niet rechtstreeks vanuit Explorer, ik zal je uitleggen hoe ik het doe in Windows XP.

1. Ik klik op start, dan uitvoeren en in het invoerveld type ik 'CMD' (zonder aanhalingstekens, ik druk op Enter, nu opent zich het zogenoemde command prompt scherm (ook wel DOS genoemd omdat het erop lijkt).
2. Ik ga met het commando CD naar de juiste directory (map) toe. Meestal sta je niet in de hoofdmap van je harde schijf als je begint, dus type ik eerst 'CD\' gevolgd door Enter, stel ik wil naar de map FOTO op de C: schijf, dan type ik vervolgens 'CD FOTO' gevolgd door enter. Op het scherm staat nu: "C:\FOTO\_' afgebeeld ten teken dat ik me in die map bevind.
3. Ik wil een lijst van de bestanden in deze map hebben, daartoe toets ik 'DIR *.* > lijst.txt' gevolgd door Enter. Het systeem heeft nu een lijst met bestanden gemaakt, maar deze niet op het beeld weergegeven, maar deze opgeslagen als een bestand genaamd lijst.txt in de map C:\FOTO.
4. Ik open Word en in een Explorer scherm open ik de map FOTO.
5. Ik zoek in het Explorerscherm het bestand lijst.txt op en ik sleep dit naar de taakbalkknop van het openstaande Word.
6. Ik wacht tot Word automatisch gemaximaliseerd wordt doordat ik het bestand op de knop gesleept heb.
7. Ik sleep het bestand verder naar het hoofdscherm van Word en ik laat de muisknop los.

Nu heb je in ASCII tekstindeling een lijst met bestanden uit de map FOTO, deze kun je verder bewerken, opslaan als DOC bestand, printen etcetera.

Het klinkt misschien omslachtig, maar als je het gewend bent door het een paar keer te proberen is het een fluitje van een cent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Zo doe ik dat ook.
AWM
14 jaar geleden
Ja, en ik ook. Maar dat tooltje hierboven is wel zo gebruikersvriendelijk en je kunt nog wat sleutelen aan de dingen die je wilt zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat lijkt me ook een goede oplossing toe inderdaad, ik weet echter niet beter of je kunt met de command prompt een aantal dingen doen die gewoon handig kunnen zijn, dus ik zou niet zo gauw op zoek gaan naar zo'n tooltje. Ik ben er nog een van de DOS generatie, ooit begonnen met de 8086 in een compputer van het merk Laser die voor veel geld via een PC-privéproject was aangeschaft, met een kloksnelheid van 4,77 MHz en een duizelingwekkende harde schijf van ik geloof wel 40 Megabyte, dat was toen wat.
AWM
14 jaar geleden
Voor 'de jeugd van tegenwoordig' is een DOS-prompt gelijk aan een langspeelplaat. WATISDA?
Cryofiel
14 jaar geleden
Ja, ik heb hetzelfde. Ik zou ook niet op het idee komen een tooltje te zoeken voor dingen die ik "als van nature" in een DOS-box doe. Zonodig commando geven in een DOS-box, dan het resultaat importeren in een goede ASCII-editor, en daarna verder verwerken in het programma naar keuze. Tja, die herinneringen - mijn computer had een turbo-knop, dan kon-ie maar liefst op 8 MHz draaien. Sommige spelletjes liepen dan opeens wel heel snel... Een harde schijf zat er niet in, veel te duur. Pas toen ik voor minder dan 1000 gulden een schijf kon kopen, heb ik die erin gezet. Ik nam daarbij wel risico: die gloednieuwe technologie, die 30 MB kon opslaan terwijl iedereen wist dat het maximum bij 20 MB lag - hoe stabiel zou die op langere termijn zijn?
Cryofiel
14 jaar geleden
@Antwoordman, ik weet nog dat ik voor het eerst een versie van Windows zag. Hoe verbaasd ik was over de omslachtigheid van het wissen van een bestandje. Ik was gewend om gewoon "del bestand.ext" in te typen, en klaar. Maar die persoon die het gloednieuwe Windows liet zien, moest eerst de Explorer starten. Een enorme joekel van een programma. Na een hele tijd wachten, moest hij naar de juiste map navigeren. Ik deed dat gewoon met cd, of ik typte het pad in als onderdeel van de opdracht. Maar hij klikte wat af... Na een hele tijd had hij de juiste map en het juiste bestand gevonden. Toen het bestand selecteren, en in het menu "Delete" kiezen. Nog een keer op Yes klikken, weer een paar seconden wachten, en ja hoor, het bestand was weg. Ik vond DOS en "del" veel handiger. Ik kon me niet voorstellen dat dat rare Windows ooit populair zou worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, een familielid van mij heeft destijds wel iets van 2000 gulden betaald voor een 20Mb harde schijf, dat was nog net iets voor mijn tijd zeg maar Die turboknop en de spelletjes die erg afhankelijk waren van de kloksnelheid ken ik ook maar al te goed, vaak viel daar met een optie op de commandline nog wel iets aan te versleutelen, heel soms zelfs met een menu in het spel zelf. Ach de goede ouwe tijd.
AWM
14 jaar geleden
Ook ik heb ooit achter een 8086 gezeten met een Herculesscherm (groen). Alleen weet ik niet meer wat ik in godsnaam zat te doen met dat ding. Geen internet, geen spelletjes, een brakke tekstverwerker en een matrixprinter.
Maar ik geloof dat ik er erg tevreden mee was ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hadden destijds het oranjegekleurde scherm, volgens mij ook met een Hercules graphics card. Inderdaad een brakke tekstverwerker was er nog wel op te vinden, een matrixprinter hadden we ook (en een lawaai dat die dingen maakten). Verder had ik wel wat simpele spelletjes. Op een zeker moment waren dat er een hele hoop, verder wat aanrommelen met GW-BASIC en zo, daarnaast kan ik het me zo ook even niet herinneren wat ik er ook alweer mee deed.
Cryofiel
14 jaar geleden
Nee joh, niet oranje, you insensitive clod! ;-) Amber heette dat! Lichtte veel minder na dan groen. WordStar, Prince of Persia, Digger. En zelf een fractalprogramma schrijven dat was geoptimaliseerd voor die Herculeskaart. Die je overigens, door direct in de registers te poken, in andere resoluties kon zetten. En je kon geluid uit het beeldscherm krijgen, maar dat eindigde meestal in een ongelooflijk felle punt in het midden van een verder zwart scherm.