is illegaal gebruik van software traceerbaar door softwarebedrijf?

als je software gebruikt wordt er toch wel ééns informatie naar het bedrijf gestuurd,ook als er iets mis gaat.En zo kunnen ze toch checken of je een geldige licentie hebt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software

Antwoorden (2)

Dat kunnen ze zeker! Maar meestal is illegaal software zo "gehacked"/aangepast dat er na de installatie geen verbinding met de server(s) wordt gemaakt/nodig is. Ook wordt er bij meerdere illegaal software een handleiding gedaan waarin wordt geadviseerd dat de firewall enige verbinding moet tegenhouden.

En zelfs als bovenstaande punten niet van toepassing zijn dan nog nemen grote bedrijven, die in de meeste gevallen in het buitenland zitten, niet de moeite om honderden, zo niet duizenden, "normale" burgers aan te pakken.

Er wordt eerder "gezocht" naar bedrijven die gebruik maken van bijv. illegale ontwerpprogramma's waarvan er per PC 1 licentie moet worden aangeschaft, zo niet, dan kan de boete per PC in de tienduizenden euro's lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, software kan zo gebouwd worden dat het kan traceren of je een geldige licentie hebt. Overigens staat er dan meestal iets in de voorwaarden dat de software af en toe contact moet maken met de server als ze info doorgeven, anders mag het niet vanuit privacy oogpunt.