Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik ben een tijdje geleden gehackt en toen is mijn halve computer leeggehaald,is er een manier om deze bestanden terug te krijgen?

Ik heb ergens eens gelezen dat dingen nooit helemaal van je computer verdwijnen,maar helemaal gecodeerd ergens blijven staan.
kan ik bijvoorbeeld naar een computerzaak oid gaan en ze vragen om alle bestanden die in een bepaalde periode zijn gewist terug te halen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je geeft niet precies aan wat er door de hack gebeurt is. Ik ken weinig malware die zomaar je bestanden wissen. De meeste trojans doen hele andere dingen en willen al helemaal niet opvallen.

Maar goed, je vraag is dus in feite of je gewiste bestanden kunt terughalen. Die blijven inderdaad op je schijf staan, totdat de sector op de harde schijf wordt overschreven.

Als er simpelweg bestanden gewist zijn, dan kan je het zelf ook proberen met Recuva. Een computerzaak zal dit ook met dit soort tools doen. Recuva is gratis en bovendien een goede tool.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar kan ik me 100% bij aansluiten!

Andere antwoorden (1)

Als toevoeging op het antwoord van Som: je kunt alleen bestanden terughalen die recent verwijderd zijn. Hoe langer het geleden is dat een bestand werd verwijderd, hoe groter de kans dat deze sectoren weer overschreven zijn (en dus niet zonder meer terug te halen zijn; dat gaat dan echt geld kosten, omdat eenvoudige tools daar niets meer mee kunnen). Ergo: bestanden terughalen kan prima, maar lang niet altijd.

Verder kan ik ook beamen dat je PC niet (zelden) door een hack leeg is gehaald, maar dat dat eerder door defecte bestanden komt (al eens een schijfcontrole uitgevoerd?), of door 'problemen die tussen keyboard en stoelleuning worden veroorzaakt... ' (bestanden verschoven naar andere folders/niet weten waar wat opgeslagen wordt/een systeembackup terugzetten en dan verwonderd zijn waar alle bestanden gebleven zijn/ etc etc).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding