Hoe moet je in een excel tabel getallen bij elkaar optellen?

Hallo,

Ik ben nogal onervaren in het maken van tabellen met excel, dus vandaar deze vraag.
Hoe kan ik er voor zorgen dat een kolom van een tabel bij elkaar opgeteld word. (bijvoorbeeld 5 en 10 Totaal=15, maar dan automatisch)

BvD

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
5.3K

Antwoorden (3)

Klik op de cel waarin je het resultaat wilt zien.

Typ nu de volgende tekst in:

        =som(

Nu klik je met de muis op de bovenste cel die je wilt optellen. Je houdt de linkermuisknop ingedrukt, en dan sleep je met de muis naar beneden, tot aan de onderste cel die je wilt optellen.

Zodra je op deze manier alle cellen die je wilt optellen hebt geselecteerd, laat je de linkermuisknop los.

Nu typ je een haakje-sluiten in:

        )

Dan druk je op Enter, en ziedaar: de gewenste getallen worden vanzelf opgeteld.
Cryofiel
12 jaar geleden
In de betreffe cel zet je =SOM(B1;C1) indien 5 in B1 staat en 10 in C1 als je meer cellen mee wil tellen steeds een ; er tussen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als je handiger word kan je ook in de taakbalk de functie knop indrukken Fx zit precies boven cel D1 ....Daar verschijnt automatisch het woord som al , en opent er een window waar je het cel nr in aan kan klikken.

Toegevoegd na 13 minuten:
correctie, na het woord som geselecteerd te hebben op OK drukken. Nu verschijnt het window . in getal 1 klik je op de cel waar de 5 in staat, daarna het vakje van getal 2 klik je op de cel waar getal 10 in staat. Daarna op OK drukken.
Succes
12 jaar geleden
De makkelijkste methode om een kolom op te tellen is met de knop 'Autosom' , te herkennen aan het Griekse Sigma-teken dat erop staat. Dit ziet eruit als een ' Σ'.

Wanneer je onderaan de kolom staat die je op wilt tellen en op die knop drukt, zal Excel proberen te herkennen om welk bereik het gaat. Wanneer dat niet het juiste bereik is, kun je dit zelf alsnog selecteren.

Je kunt ook eerst het bereik dat je wilt optellen selecteren en dan op de knop drukken. Excel zal dan het totaal onder de selectie plaatsen.