Dat is eigenlijk geen woord. Een database is verzameling van gegevens. De software die je nodig hebt om die database te draaien en toegankelijk te maken zou je misschien een 'databaseprogramma' kunnen noemen.
AWM
14 jaar geleden
Een database is een gegevensbestand of zeg maar ouderwets kaartenbak. Het wordt dikwijls afgekort tot Dbase. Maar met zo een PC programma kan veel meer dan alleen maar gegevens in rijtjes en vakjes koppelen aan andere. Je kan er ook moeilijke wiskundige sommen mee maken.
Er zijn overigens heel wat sites waar zowat alle begrippen binnen de computerwereld uitgebreid en beter worden uiteengezet. Wikipedia bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een database programma is een stukje software wat een database beheert.

Een database is een systeem waarbinnen informatie op een structurele manier wordt opgeslagen. Te denken valt aan een database waarin een website is opgeslagen: Er zijn tabellen met data, waarin bv in een tabel een pagina text, een titel een auteursnaam en create datum zijn opgenomen. In een andere tabel staan alle personen die editors zijn op de website. Een goed database pakket wordt vervolgens gebruikt om de diverse tabellen aan elkaar te plakken en er 'slimme' vragen op los te laten. BV: Hoeveel pagina's heeft gebruiker A gemaakt waarin het woord 'subjectief' voorkomt.'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een databaseprogramma is denk ik een programma om een database mee te benaderen.

Het woord database wordt voor verschillende begrippen gebruikt:

de opgeslagen gegevens als zodanig.

de wijze waarop de gegevens zijn opgeslagen, zie datamodel.

de software waarmee databases kunnen worden aangemaakt en benaderd, zie Database management systeem (DBMS).
rose
14 jaar geleden
Het goede woord is Database Management System (DBMS), dat is software, waar je de database mee kan manipuleren en die een interface applicatie heeft voor applicatiesoftware