Hoe kom je erachter of je de 64 bits versie van Windows 7 kunt installeren?

Ik wil graag op mijn laptop Windows 7 installeren. Ik heb nu Vista ultimate 32 bits en vraag me af of ik de 64 bits versie zou kunnen gebruiken.

De processor van mijn laptop is een T7200 dual core 2 Ghz.

Ik zou graag willen weten waar ik kan opzoeken of mijn processor profijt kan hebben van een 64 bits versie en of die er überhaubt mee overweg kan.

Het gaat me er niet om wat technisch beter of sneller is, alleen hoe ik er achter zou kunnen komen welke versie ik kan gebruiken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Software
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is zeker een oplossing, in dit geval de Dell helpdesk. Maar ik zie het zelfs niet terug in de specificaties van mijn laptop (bij de bestelling). Ik verwacht eigenlijk dat ik het wel ergens kan vinden. Het antwoord kan relevant zijn voor iedereen die zijn PC wil upgraden en moet kiezen tussen 32 en 64 bit. 64 bit draait sneller en stabieler maar de processor moet dit wel ondersteunen. Overigens kan het ook best zo zijn dat er één setup is, waarbij de setup aangeeft welke versie je kunt nemen.

Antwoorden (2)

Met CPU-z (http://www.cpuid.com/cpuz.php) kan je checken of je CPU 64-bits is.

Toegevoegd na 55 seconden:
En waarschijnlijk kan je 't ook zien in je BIOS: afhankelijk van je laptop, moet je direct na 't aanzetten een bepaalde toets intikken (bijv. F2, F10 of DEL).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het progje geinstalleerd. En hoe zie ik nu of deze 32 bits is?
Je hebt een Intel Core 2 Duo, dat is een 64-bits processor. Je kunt dus de 64-bits versie van Windows 7 installeren, en dit is eigenlijk ook wel aan te raden. Kijk eens op de site van Intel als je meer wilt weten over deze processor. Ook op Wikipedia kun je heel veel informatie vinden.

Of je er ook echt profijt van hebt ligt er aan wat je precies met de computer doet. Vooral applicaties die heel veel rekenwerk doen (b.v. videobewerking) of die erg veel geheugen nodig hebben profiteren van 64 bits.

Met 32 bit kan maar een maximum van 4 gigabyte tegelijk geadresseerd worden. Via PAE (Physical Address Extension) kan een 32-bits systeem wel meer dan 4 G addresseren. De Intel Core 2 Duo heeft PAE, maar ik weet niet of Windows 7 dit ook ondersteunt.