Hoe werkt dat oude informatiebord in utrecht in de stationshal

hij is nu weg. Maar hoe wist hij bijvoorbeeld leeuwarden te vinden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een dergelijk bord heet een CTA (centrale bediende trein aanwijzer). Elk tekstdeel bestaat uit een complete lamellenbak. Een dergelijke bak zat vroeger ook in de kleinere aanwijzers die op het perron hingen (nu bijna allemaal digitaal). Zowel de voor-als de achterzijde van de lamel is bedrukt, de voorzijde van de opstaande lamel geeft het bovenste deel van de letters, de achterzijde van de neergeklapte lamel het onderste deel. De lamellenbak is elektro-mechanisch en wordt op afstand bediend. Details omtrent de technische werking ken ik niet, dus geen antwoord, maar reactie.
Cryofiel
12 jaar geleden
Bijna goed. Een CTA (Centrale TreinAanwijzer) is de bak die op het perron hangt, en die ook net zo werkt als een valcijferklok. Het bord in de hal heet echter een CHA, Centrale HalAanwijzer.

Antwoorden (1)

Dat kun je vanaf volgende week in het spoorwegmuseum gaan bekijken. Waarschijnlijk zal het daar veel beter te zien zijn, dan in de stationshal op Utrecht CS.

Lastig uit te leggen, maar ik doe mijn best.

Achter ieder bordje zit een soort tandrad. En aan de tanden hangt een bordje, met de stationsnamen die nodig zijn. Precies hetzelfde voor de tijden: daar zitten dus alleen maar cijfers achter. Als de informatie op het bord wordt bijgewerkt, dan zie je (met een beetje verbeelding) dat wiel ook draaien, en in ieder geval al die bordjes voorbij klapperen.

Het is bekend op welke tand, welk station zit, en dan is het ook makkelijke uit te rekenen, hoeveel tanden het wiel verder moet, om van b.v. Den Haag naar Leeuwarden te gaan. Natuurlijk zit er niet een of andere NS medewerker dat uit te tellen, met een tabel erbij. Dat bord is 23 jaar oud, en toen het in gebruik werd genomen waren er ook al computers die dit konden doen.

Je kunt het systeem een beetje vergelijken met een zgn. valcijferklok. Zie plaatje hieronder.

Dat het ding wordt vervangen komt m.i. alleen maar door een te grote storingsgevoeligheid. Want het is een prachtig systeem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Klopt - het IS gewoon hetzelfde principe als bij de valcijferklok.