Hoe werkt dat oude informatiebord in utrecht in de stationshal

hij is nu weg. Maar hoe wist hij bijvoorbeeld leeuwarden te vinden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat kun je vanaf volgende week in het spoorwegmuseum gaan bekijken. Waarschijnlijk zal het daar veel beter te zien zijn, dan in de stationshal op Utrecht CS. Lastig uit te leggen, maar ik doe mijn best. Achter ieder bordje zit een soort tandrad. En aan de tanden hangt een bordje, met de stationsnamen die nodig zijn. Precies hetzelfde voor de tijden: daar zitten dus alleen maar cijfers achter. Als de informatie op het bord wordt bijgewerkt, dan zie je (met een beetje verbeelding) dat wiel ook draaien, en in ieder geval al die bordjes voorbij klapperen. Het is bekend op welke tand, welk station zit, en dan is het ook makkelijke uit te rekenen, hoeveel tanden het wiel verder moet, om van b.v. Den Haag naar Leeuwarden te gaan. Natuurlijk zit er niet een of andere NS medewerker dat uit te tellen, met een tabel erbij. Dat bord is 23 jaar oud, en toen het in gebruik werd genomen waren er ook al computers die dit konden doen. Je kunt het systeem een beetje vergelijken met een zgn. valcijferklok. Zie plaatje hieronder. Dat het ding wordt vervangen komt m.i. alleen maar door een te grote storingsgevoeligheid. Want het is een prachtig systeem.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100