Hoe kom ik erachter welke brandpuntsafstand ik het vaakst gebruik?

Sinds een jaar (augustus 2010) fotografeer ik digitaal. Ik heb een prachtige body, maar ben begonnen met standaardlenzen.

Nu ik ervaring opdoe, merk ik de beperkingen van de lenzen: vervorming, vignettering, onscherpte.

Enkele prime-lenzen (niet-zoombaar) zouden een oplossing zijn. Maar... welke (vaste) brandpuntsafstanden moet ik dan kiezen?

Ik denk dat het handig is, te weten met welke brandpuntsafstanden ik *in de praktijk* fotografeer met mijn huidige kitlenzen. Ik koop dan primes voor de meest gebruikte waarden.

Mijn vraag is dus: hoe krijg ik een overzicht van de brandpuntsafstanden waarmee ik mijn huidige foto's heb genomen?

Een simpel lijstje is voldoende. Iets als:
24 mm: 5 foto's
28 mm: 3 foto's
40 mm: 3 foto's
50 mm: 73 foto's
55 mm: 108 foto's
65 mm: 12 foto's
...enzovoort...

Ik heb nu 5500 foto's, deels JPG en deels RAW (NEF). Van alle RAW-foto's heb ik ook een DNG-versie.

Welk programma kan mijn foto's uitlezen en een overzicht maken van de gebruikte brandpuntsafstanden?

Cryofiel
12 jaar geleden
in: Software
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou alleen de foto's nemen van de laatste paar maanden. In het begin ben je toch meer aan het zoeken geweest. Dus laat die dan ook maar niet meedoen met je keuze.
Op het eind zal je meer weten wat je wilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Werk je met photoshop, dan is dit een leuke video! http://www.photofacts.nl/fotografie/rubriek/opmerkelijk/toekomst_van_photoshop_onscherpte_verwijderen.asp?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Photofacts+%28Photofacts%29
Cryofiel
12 jaar geleden
Nee, ik werk met Lightroom, niet met Photoshop. Overigens is die "deblurring" al een heel oude techniek. Deconvolutie, heette dat vroeger (dat is de technische term). Enorm rekenintensief, daarom komt dit pas nu beschikbaar voor de normale gebruiker. Wat dacht je trouwens van de Lytro? Zie http://www.lytro.com/ . Bovenaan klikken op "Image gallery". Dan klikken op het deel van de foto dat je scherp wilt stellen. (Site werkt bij mij in Firefox niet goed, in Internet Explorer doet-ie het wel.) Inderdaad: je maakt de foto, en je bepaalt pas *achteraf* op welk deel je scherp wilt stellen, en hoe groot je scherptediepte moet zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja die techniek heb ik ook gezien. Wel lastig om te fotograferen. Je moet helemaal anders gaan denken.
Net zo iets als je wilt een zwart/wit foto hebben, maar je schiet hem in kleur. En dan op de computer omzetten met kleurfilters erbij.

Het beste antwoord

Al die informatie staat in de metadata van de bestanden. Deze kan je met bridge eenvoudig weergeven en filteren.

Als je alle foto's in 1 map zet. En je laat bridge al deze foto scannen. In bridge kan je eenvoudig filteren en ook op diverse metadata gegevens.

Maar als je zelf niet weet waarop je fotografeert, dan heb je ook nog niet echt een voorkeur ontwikkeld voor een bepaalde situatie of instelling.
Vraag je jezelf af wat voor soort foto's je maakt, waar ligt je voorkeur en waarin wil je je verdiepen.
Een portret lens is een andere lens als voor een reportage serie. En natuur fotografie is weer heel anders.

Binnen portret fotografie heb je weer twee stijlen. Diegene die dicht bij het onderwerp wil staan en diegene die er verder vanaf wil gaan staan.
Sommige mensen die op de foto komen, komen meer tot rust als de fotograaf enige afstand neemt. Maar een goede fotograaf kan een geportretteerde ook meer tot rust laten komen. Dichtbij of van een afstandje levert totaal verschillende soorten beelden op.

---

Wat je ook kunt doen is een top 20 maken van je mooiste foto's. Wees objectief bij het selecteren hiervan. Maar bekijk achteraf wat de gemeenschappelijke deler is van deze foto's. Is het dan nog steeds heel verschillend qua lens en soort foto. Dan moet je nog maar een half jaar met je huidige lenzen gaan werken. Dan ben jij er nog niet uit wat je wilt gaan doen binnen de fotografie. En welke specialisatie jij leuk vindt.
Lenzen koop je puur op specialisatie.

Zit je meer in de 18-55mm reeks, de 35-100mm reeks of de 70-200mm reeks?

---

Zelf ben ik meer een reportage fotograaf. Mijn hoofdlens is dus ook een 18-55mm F2.8. Ik maak voornamelijk overzicht plaatjes en waarbij ik echt dicht op het onderwerp moet gaan zitten.
Ook portretten vind ik leuk en kan daarvoor dezelfde lens gebruiken. Hoewel ik ook een 50mm F1.8 heb.

Er zit natuurlijk niet veel verschil tussen een 55 en 50mm lens. Tussen 50 en 70 zit al meer, al is het natuurlijk ook gewoon een stap dichterbij of verder weg gaan staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat zijn nuttige tips - dank daarvoor. Is Bridge niet een betaald programma? Ik heb wel Adobe Photoshop Lightroom, maar geen Bridge. Een beetje toelichting over mijn fotograferen: Ik fotografeer geen portretten. Wel af en toe eens een foto van bijvoorbeeld een kind dat aan het knutselen is - maar dat wil ik geen portret noemen. Of een close-up van de Italiaanse kok die zijn lombatina di vitello aan het garneren is - maar ook dat noem ik geen portret. Een voorbeeld is deze foto:
http://bin.ilsemedia.nl/m/m1fyn69w17c7.jpg
Ik noem dat geen portret - maar jij misschien wel? Wat ik fotografeer zijn landschappen, steden, architectuur, straatbeelden. En soms feestjes, kinderpartijtjes, uitjes met familie of vrienden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De foto noem ik geen portret, wel een vorm van reportage. Dit zijn voor mij portretten... (naast de pasfoto's dan).
http://www.doomernik.com/ Uit jou foto kan je wel veel halen. Namelijk dat je op een afstandje fotografeert. En dus een redelijke tele lens hiervoor nodig hebt. En voor feestjes wil je weer groothoek hebben zodat je er lekker tussen kan gaan zitten. Nogmaals een bepaalde lens koop je voor een heel specifiek doel en doelgroep. Dan bepaal je waarom je huidige lens niet goed genoeg is en ga je daarop letten bij de keuze. Als je buiten bent, is het lastig om voor elk beeld de lens te wisselen. Dus dan wil je snel klaar staan voor een redelijk bereik.
Gezien je afstand (ook van andere foto's van je) dan een 70-200mm lens. En een 'goede' natuurlijk zonder die nadelen die je noemt. Dat ga je ook in de prijs terug zien van de lens.
Voor buiten zou ik geen vaste lens zoeken. Tenzij je voor 1 dag ervoor kiest om altijd met 1 lens te gaan fotograferen. Dan moet je een betere fotograaf zijn om dat te kunnen.
Martin Parr doet dat, die zegt nu ga ik met alleen 50mm fotograferen, en flitsen op een vast afstand van 2 meter. Die stelt dan eenmalig zijn camera in, en gaat dan daarop alleen maar schieten. Het geeft grappige foto's en manier van denken en beelden 'zien'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij zit er in lightroom ook zo een filter functie. kan je daarin niet eenvoudig zeggen dat je alleen maar 1 ster wilt zien, en alleen de jpg bestanden? Dan kan je ook op andere zaken filteren.
Cryofiel
12 jaar geleden
Goed, dan zijn we het eens over welk soort foto's we wel als portret zien, en welk soort foto's niet. De foto is gemaakt op 120 mm (35mm-equivalent, dus "echte" millimeters). De rest van je reacties bevatten weer veel stof tot overdenken - opnieuw mijn dank daarvoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, van mij een plus voor een mooi uitgebreid antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cryofiel, wil je ervaren hoe het is om met een vaste lens te fotograferen. Tape dan je lens eens vast op 1 brandpunt (met gaffer tape) en ga dan de hele dag fotograferen.
Je zult al in het begin merken dat je heel anders moet denken en meer creatief moet worden. Ook moet je veel lopen om het beeld te kaderen.
Bekijk ook de resultaten en laat je verrassen. Wat zijn de beste foto's geworden??!
En... vond je het leuk!? Ik had op de opleiding een medestudent die maar 1 lens had, een 70mm. Daar deed hij alle opdrachten mee. Zelfs de wideshot opdracht. Die had hij als enige in 1x goed.
Cryofiel
12 jaar geleden
Geen pasklare oplossing, maar wel prima extra tips. Ik wacht nog even met het kopen van een vastebrandpuntslens. Ik houd het idee wel in mijn achterhoofd, want ik begin nu toch echt de beperkingen te zien van mijn kitlenzen.

Andere antwoorden (1)

Standaard lens.
Een standaardobjectief heeft een beeldhoek die gelijk is met het menselijk oog. De standaard brandpuntsafstand voor een analoog objectief is 50 mm.
Gevonden op http://www.photoplaza.nl/joomla/index.php?option=c

Dat zal het objectief zijn wat het meest gebruikt wordt.

Ik ken geen programma wat een hele bulk van je foto's op die manier onder de loep neemt, maar ken je Opanda Exief?
In het begin bekeek ik al mijn fotos (die ik de moeite vond), met dit progje. Heel leerzaam.
Hier te downloaden > freeware.
http://www.opanda.com/en/iexif/index.html