Met welke software kan ik voorkomen dat er porno gekeken wordt in internetexplorer of chrome op een pc met Windows 8?

Ik ben bezig met de laptop van mijn tante. Er is via chrome en IE naar porno gekeken en daardoor is de laptop besmet geraakt met virus.

Hoe de persoon in kwestie aan haar WW gekomen is om Windows te starten weten we niet.

De persoon die er naar gekeken heeft, heeft geen idee hoe hij zijn sporen moet wissen....digibeet.

Maar mijn tante zou graag willen dat het niet meer kan. Zijn daar opties voor en zo ja welke?

Alleen Windows beveiligen met een wachtwoord is niet voldoende.

6 jaar geleden
in: Software
3.7K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je kan niet zomaar instellen dat er geen porno meer gekeken wordt. Die "persoon" is iemand die haar laptop in handen heeft gehad. Laptop beveiligen met een ander wachtwoord is wel voldoende. Overigens krijg je geen virussen van pornosites alleen advertenties.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" Je kan niet zomaar instellen dat er geen porno meer gekeken wordt."
Claim je bewering dan eens met documentatie? "Overigens krijg je geen virussen van pornosites alleen advertenties."
Claim je bewering dan eens met documentatie? Een Britse onderzoeker heeft aangetoond dat je via pornhub die de 63ste plaats bezet van populairste pornosites je 53% kans hebt om in aanraking te komen met malware/virus Bron: https://www.pcworld.com/article/2034864/just-how-much-malware-is-on-free-porn-sites-.html
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zelf gebruik gebruik helemaal geen anti virus software, in de 12 jaar dat ik dit doe heb ik nog nooit een virus gehad, ongeacht welke sites ik bezoek. Je moet weten waar je op klikt en geen .exe bestanden zomaar openen.
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Bedankt voor je bijdrage Lucas. Ben ik zeer mee geholpen. Ik gaf al aan dat de persoon in kwestie haar wachtwoorden heeft en een digibeet is. Dat jij weet waar je wel en niet op moet klikken is fijn. Maar daar is mijn tante niet mee geholpen en ik ook niet. Dan je reactie: "En vertel jij is effe hoe je geen porno meer kan kijken zonder de stekker eruit te trekken."
Dat kan ik niet vertellen, daarom vraag ik het hier. (Tenzij dat tegen buurmannetje was) Ik ben niet tegen het kijken van porno. Dat doet mijn wederhelft ook. Maar ik ben er wel op tegen dat een 13 jarige dat doet op de laptop van zijn moeder, daarbij vervolgens zooi binnenhaalt en zij haar enige communicatie middel tussen haar familie en vrienden vanuit Tanzania 2 jaar niet kan gebruiken totdat ze weer in Nederland is.
LeonardN
6 jaar geleden
Het veranderen van Windows wachtwoord wat niet zomaar te raden is of een relatie heeft met andere wachtwoorden die de zoon al kent (omdat deze zijn moeder eens geholpen heeft met het terugkrijgen van een account) zou op zich voldoende moeten zijn. Dat is in mijn ogen ook sterker dan een DNS-server veranderen die je zo weer terug kan zetten. Slechte wachtwoorden:
[Naam]1974
[Naam]
[naamhuisdier]
qwertyuiop Paar pogingen en dan ben je binnen.
Beter is al om een zin te bedenken en dan de eerste letters te pakken:
"ik heb er vandaag veel zin in"
ihevvzi of nog mooier:
zoonliefiseensmeerpijp
LeonardN
6 jaar geleden
Maar je moet toch toegeven dat je dat zo terug kan draaien?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Dat is in mijn ogen ook sterker dan een DNS-server veranderen die je zo weer terug kan zetten." Er werd gezegd dat het een digibeet was, dus ik dacht dat die het vast niet zou kunnen. Want je stelt die DNS in op de router(met wachtwoord beveiligd) blacklist de IP's van alle bekende DNS ook in je router. En dan wordt het toch een lastig klusje, ik denk dat ik eerder het wachtwoord achterhaald heb in Windows dan deze instellingen op de router omzeild.
LeonardN
6 jaar geleden
"dus ik dacht dat die het vast niet zou kunnen."
Vandaar mijn plus voor het antwoord, het zal voldoende zijn dit specifieke geval, maar je bent ook een principiële discussie aan het voeren. "Want je stelt die DNS in op de router(met wachtwoord beveiligd)"
Oh dat zal ik dan eerst eens in mijn antwoord vermelden, je antwoord verwijst namelijk eerst naar DNS in Windows veranderen. En dat zal mensen eerder wat zeggen dan in een router waardes veranderen. "router(met wachtwoord beveiligd)"
Waarvan het ww of op de onder/achterkant van de router staat of met een hardreset zo weer op het oude ingestelde wachtwoord staat.
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Ik kan NIET bij de router. Deze staat in Tanzania.
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Moeder is trouwens ook een digibeet. Zij gebruikt de laptop alleen voor Office toepassingen, email, foto's en wat informatie zoeken op Google.
LeonardN
6 jaar geleden
Dan zou ik nogmaals aanraden je moeder een ander wachtwoord te laten kiezen.
HeerVoldemort
6 jaar geleden
(Tante) Dat hebben we al gedaan. Alleen we weten niet hoe hij aan het eerste wachtwoord is gekomen. Dus een backup plan zou mooi zijn. Ik heb voir Chrome nu een extensie gevonden die vuiligheid weert, en dan doorstuurt naar een passend bijbelvers. Nu nog kijken of zo iets ook voor Edge beschikbaar is.
LeonardN
6 jaar geleden
Dan is de DNS verandering op zich een prima plan in dit geval. Kan jij de computer op afstand overnemen?
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Nee. Ik heb de computer nu hier bij mij thuis staan.
SimonV
6 jaar geleden
Je zou ook DNS Angel kunnen installeren op een verborgen plekje op je pc, als je de DNS-server van je router niet kunt veranderen. https://www.sordum.org/8127/dns-angel-v1-5/ Alternatieven:
https://www.raymond.cc/blog/how-to-block-pornographic-websites-without-spending-money-on-software/

Antwoorden (2)

Gebruik de DNS servers van OpenDNS zodat rapper Sjors en andere erotisch gerelateerd materiaal niet wordt vertoond, i.p.v. porno krijg je een openDNS placeholder webpagina, zie bron welke IP’s je moet instellen als DNS server.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
+Hoewel vrij simpel weer terug te zetten is het een vrij effectief middel als degene die de porno kijkt/probeert te kijken iid een complete digibeet is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Hoewel vrij simpel weer terug te zetten is het een vrij effectief middel"
Dat valt erg tegen hoe simpel dit te omzeilen is voor de doorsnee digibeet als je het de router laat afhandelen i.p.v. onder windows, want met een bootable stick + juiste tools heb ik in de tijd dat windows klaar is met starten al het password te pakken.
LeonardN
6 jaar geleden
als je het de router laat afhandelen Daarvan staat niks in je antwoord.
De link geeft eerst Windows aan.
Wat zal er gebeuren in 99,999% van de gevallen als je dat verzwijgt? want met een bootable stick + juiste tools heb ik in de tijd dat windows klaar is met starten al het password te pakken. Ja jij, maar je kan niet in het ene deel van je argument een digibeet pakken en het andere deel jezelf als voorbeeld. Dan maak je er wel een heel simpel trucje van.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Daarvan staat niks in je antwoord.
De link geeft eerst Windows aan." De link geeft twee IP adressen weer, de uitleg wordt inderdaad gegeven hoe dit in te stellen in het OS, maar het ligt buiten mijn invloedssfeer daar een eigen tekst neer te zetten dat je dat vooral in een router moet plaatsen. De meesten en jij ook krijgt een IP van de modem/router samen met de DNS, het ligt dan voor de hand dat je het in DHCP settings moet veranderen en niet op de computer zelf, want dan is het inderdaad een koud kunstje om daar 8.8.8.8 van te maken, voor mij, maar ook voor een digibeet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Wat zal er gebeuren in 99,999% van de gevallen als je dat verzwijgt?"
Je schetst nu wel een heel negatief beeld qua kennis van de doorsnee computergebruiker.
LeonardN
6 jaar geleden
maar het ligt buiten mijn invloedssfeer daar een eigen tekst neer te zetten dat je dat vooral in een router moet plaatsen. Je kan toch gewoon je antwoord even bijwerken? Of mis ik nu even je punt volledig?! "Je schetst nu wel een heel negatief beeld qua kennis van de doorsnee computergebruiker."
Ik denk zelfs dat een aanzienlijk deel moeite heeft het te veranderen in het OS, laat staan in de router. Ik blijf erbij dat het overgrote deel bij het zien van de website en het lezen van Windows nummertje X direct naar die Windows versie gaat en dat verandert. Maar wat ik vooral niet snap is dat je het met een paar simpele woorden niet verandert. Waarom zou je niet zoveel mogelijk duidelijkheid verschaffen? Mijn moeder weet niet wat het volgende is:
Generic Router
Linksys Router
Netgear Router
D-Link Router Mijn vader zou het voor elkaar krijgen om het in Windows te veranderen, niet zo snel in de router en als wel zou ie het niet proberen omdat ie het verschil niet zou snappen.
SimonV
6 jaar geleden
Minnen niet van mij, maar een toevoeging: "Kies indien mogelijk een router en geen besturingssysteem" lijkt me toch niet al te veel moeite als je graag een duidelijk antwoord wilt geven. Overigens kunnen gebruikers van de Connectbox van Ziggo de DNS-server van deze router niet veranderen.
SimonV
6 jaar geleden
Overigens ontdek ik nu dat je antwoord niet klopt: pas met Family Shield van OpenDNS ben je beschermd. Daarvoor gelden de servers
en niet die in je link staan. https://www.opendns.com/setupguide/#familyshield
Je vraagt om software: je zou DNS Angel kunnen installeren op een verborgen plekje op je pc. Dan kun je 'gebruiksvriendelijk' kiezen uit onderstaande servers.
https://www.sordum.org/8127/dns-angel-v1-5/

Als je het handmatig wilt doen in Windows 8:
Open de Charmsbalk
Ga naar Pc-instellingen wijzigen
Ga naar Configuratiescherm
Ga naar Netwerk en internet
Ga naar Netwerkcentrum
Ga naar Adapterinstellingen wijzigen
Ga naar eigenschappen van de netwerkadapter
Klik met de rechter muis knop op de netwerk adapter en kies eigenschappen.
Ga naar de eigenschappen van Internet Protocal Versie 4 (TCP/IPv4)
Selecteer “De volgende DNS-serveradressen gebruiken:”
Voer de alternatieve DNS server in:

Norton ConnectSafe
Preferred DNS Server: 198.153.192.50
Alternate DNS Server: 198.153.194.50

Safe DNS
Preferred DNS Server: 195.46.39.39
Alternate DNS Server: 195.46.39.40

OpenDNS FamilyShield
Preferred DNS Server: 208.67.222.123
Alternate DNS Server: 208.67.220.123

Misschien kun je deze servers ook wijzigen in je router. Gebruikers van de Connectbox van Ziggo kunnen dit niet.

Toegevoegd na 1 uur:
Sommige Internet Security programma's zoals Kaspersky, Bitdefender, Norton hebben Parental Control (voorzien van wachtwoord) ingebouwd. Hierbij kun je instellen dat bepaalde categorieën websites geblokkeerd worden. Daarnaast bestaat er speciale Parental Control Software.
SimonV