Hoe werkt een backup programma?

Ik werk op een externe harde schijf. Hiervan wil ik een backup maken op een andere harde schijf. Op dit moment doe ik dit door mijn hele externe hardschijf waar ik op werk te copieeren naar de andere externe harde schijf. (soort copy past) maar dit grapje duurt meer dan 4 uur en niet alles hoeft elke keer weer gecopieert te worden. Hoe doet een backupprog. dat? Controleerd deze of bestanden zijn gewijzigd na de keer backuppen? of schrijft hij ook alles gewoon over. En welke voordelen zijn er nog meer aan het gebruiken van een backupprog.?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software

Antwoorden (1)

Het kopieeren tusssen 2 externe HD's is sowieso langzaam, omdat alles via (ik neem aan) USB aansluitingen verloopt. Gebruik je dan ook nog eens copy/paste, dan kost het ook nog eens onnodig geheugengebruik. Een backupprogr. zal inderdaad alleen gewijzigde bestanden overzetten, zgn. "incremental backup".

Je kunt ook een goede filemanager gebruiken, die hebben vaak prima synchronisatie-mogelijkheden tussen 2 bronnen (Een map of een harde schijf etc...), waarbij je tevens (vooraf) kan zien wat de verschillen zijn.