Welk programma heb ik nodig om HDR-foto's en panorama's te maken?

Ik zoek een fotobewerkingsprogramma dat de volgende dingen kan:

1.  Opnames combineren tot één HDR-foto.
2.  Opnames aan elkaar plakken tot één panoramafoto.

(Ik zie dit als twee losse dingen, dus geen HDR-panoramafoto's.)

Wensen voor HDR:
Mijn camera heeft een automatische stand die met één druk op de knop een serie van vijf foto's maakt - maar als ik die uit de hand neem, zijn die vijf foto's net wat verschoven ten opzichte van elkaar. De HDR-functie moet dus de foto's eerst netjes over elkaar heen schuiven, en dan pas de HDR-magie uitvoeren.

Wensen voor panorama:
Het programma moet zelf de foto's over elkaar heen leggen, eventuele randvervormingen corrigeren, en belichtingsverschillen corrigeren.

Welk programma kan dit? Heb ik misschien twee programma's nodig?

Het zou fijn zijn als het programma (of de programma's) zouden kunnen samenwerken met Adobe Lightroom 3.

Toegevoegd na 1 week:

Ik kwam stomtoevallig een programma tegen dat aan al mijn wensen lijkt te voldoen: Hugin.

Zie http://hugin.sourceforge.net/ .

Het programma is gratis en het lijkt erop dat de kwaliteit hoog is. Ik ga het downloaden en installeren, om te kijken of het ook gebruikersvriendelijk is.

Cryofiel
12 jaar geleden
in: Software
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je er uit bent, plaats je dan ook even een foto van het resultaat? Ook ik ben ooit eens begonnen maar gelijk weer gestopt....het is erg moeilijk! maar ontzettend mooi!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wist je dat je met 1 RAW ook HDR kan maken. Dat je het bestand kopieert en van elke RAW de belichting aanpast en die daarna via een procedure in photoshop over elkaar legt.
http://www.digital-photography-school.com/correcting-and-creating-hdr-images-in-lightroom
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat voor camera heb je?
Cryofiel
12 jaar geleden
@gdanonym, dat klopt natuurlijk, maar met vijf foto's die allemaal 1 stop uit elkaar liggen kun je natuurlijk veel meer detail vangen dan met één foto waarvan je naderhand de belichting gaat aanpassen. @ElCapitan, de Nikon D700. Nu nog met standaardobjectieven, als ik heb gespaard EN weet wat ik wil komen daar betere objectieven voor in de plaats.

Antwoorden (3)

Dat kan met Photoshop.

Let er wel op dat je voor deze bewerkingen een hele goede computer nodig hebt. Een bestand kan qua geheugen gemakkelijk richting the Gig nodig hebben. Ook heb je flink wat geduld nodig wanneer de computer aan het 'werk' is. Een samenvoeging (met alles wat jij wilt) kan gerust een uur duren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Photoshop - of ook met Photoshop Elements? Scheelt nogal in prijs...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elements ken ik niet, sorry. Maar er zijn methoden om aan Photoshop te komen.
Hoi Cryo,

Meestal heeft de camera fabrikant software beschikbaar voor dergelijke bewerkingen van foto's. Zeker als het toestel er een speciale functie voor heeft.
Ik ken het merk niet van je camera, maar kijk eens op de site van de fabrikant.
Veel plezier :-)

Toegevoegd na 1 week:
De link die je daar geeft is van linux open source software.
Je hebt er waarschijnlijk Linux voor nodig om de hugin software te gebruiken.
Dus kijk even goed voordat je het op een windows machine installeert.

Toegevoegd na 1 week:
Op de screendump op http://hugin.sourceforge.net/ zie ik inderdaad al linksboven het logo van Fedora staan. Dat is een linux distributie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Het spul is inderdaad afkomstig uit de Linux-wereld. Er is echter ook een Windows-versie. Zie http://hugin.sourceforge.net/download/ , waar staat: "Free Windows and Mac download provided by the SourceForge mirror service". Een stukje verderop, onder het kopje "Pre-compiled versions", staat "Windows: Official 2011.0.0 32-bit and 64-bit". Met links naar downloadbare bestanden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is heel mooi. Zij van Source Forge (een community) zijn dus wel steeds meer bezig om de programma's ook voor meer platforms beschikbaar te maken.
Zo hebben ze ook GIMP, een vervanger voor Photoshop. Gratis en voor Linux zowel als voor windows.
Het hele MS office pakket is via hun ook gratis. Dus; je hebt een mooie vondst gedaan :-)
PhotoEngine van Oloneo. Het verkeert momenteel nog in een beta-fase.

Dit vond ik op internet toen ik nog even wat plaatjes bekeek. Op deze site is meer te vinden daarover. Ik heb me nog niet echt ingelezen....maar dacht dat het wel klopte. Zoniet haal ik mijn antwoord wel weer weg.

http://www.duiveman.com/2011/05/review-oloneo-photoengine-voor-hdr-fotografie/