Als ik op onze computer bijv. "deze computer", of een programma wil openen duurt het erg lang. Hoe verhelp ik deze traagheid?

Graag reacties, met een duidelijke uitleg, ik heb niet zo heel veel verstand van computers!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nieuwe computer kopen? Je computer is waarschijnlijk heel oud en je hebt hem vol staan met allemaal zooi.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je er niks van weet. Zeg dan niks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is je PC in andere zaken snel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel met andere zaken? Internet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nieuw geheugen is niet zo'n slecht idee. @buster1974: Wat bedoel je met slijten, door de hitte dat het geheugen niet zo goed werkt? De capaciteit of snelheid van het geheugen blijft hetzelfde. Nieuw sneller geheugen is een betere oplossing denk. Dit is denk ik ook wat je bedoelde.
@ Aarsvarken: jouw opmerking slaat helemaal nergens op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, bedankt voor je toelichting. Ik wist even niet wat je met slijten bedoelde!

Antwoorden (7)

virusscanner draaien, draai eens ccleaner om je schijf schoon te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Virussen, spyware, malware: het is mogelijk, maar de kans is groter dat de zaak 'gewoon' groot, vol en traag is geworden.

Als je computer al een aantal jaren meegaat kan het helpen om windows (en alle programma's) opnieuw te installeren. Maak wel eerst een backup!!!

Verder: windows wordt, door alle updates en patches, steeds groter en logger, en het is heel goed mogelijk is dat de computer uit zijn jas (intern geheugen) is gegroeid.
In dat geval zou het kunnen helpen het intern geheugen uit te breiden naar minimaal 1 Gigabyte (windows XP)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
TUNE UP UTILITIE downloaden, het progamma is in het Nederlands. fftjes met de instellingen spelen en dit progamma frist elke 3 dagen je pc op met de vooraf ingegeven instellingen......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben er even vanuit gegaan dat je xp hebt. Heb je vista dan is dat je probleem :-)

A) Virusscanner eraf, panda cloud gratis scanner erop!! Virusscanners leggen veel beslag op je geheugen en zijn vaak aan het updaten etc. Panda cloud werkt vanaf het internet, gebruikt bijna geen bronnen van je pc en update nooit. Veilig, zeer veel snelheidswinst!!
B) indexeren harde schijven uit: deze computer, rechtsklikken op harde schijf en indexeren uitvinken! Veilig, zeer veel snelheidswinst! Het indexeringsproces maakt dat je pc continu informatie aan het opbergen is volgend een systeem, waardoor je je bestanden later makkelijker vindt. (in 10 seconden ipv 20...) Helaas is dit proces altijd in de weer en dat is een enorme aanslag op je snelheid!
C) systeemherstel uit! Gebruik je alleen in geval van virus, maar doe zitten tegenwoordig als eerst in je herstelbestanden. - veilig, veel snelheidswinst!
D) visuele effecten uit: windowstoets+pauze, geavanceerd, prestaties instellingen, beste prestaties. Veilig, zeer veel snelheidswinst!
E) automatische updates uitschakelen: windowstoets+pauze, automatische updates, automatisch uitvinken, kennisgeving... Aanvinken. Veilig, veel snelheidswinst!
F) start, uitvoeren, msconfig, opstarten: programma's die niet perse hoeven te worden meegestart met windows ( je ziet ze meestal rechtsonderin staan) uitvinken. Denk aan: adobe reader, google updater, software van geluidskaart of videokaart etc. In geval van winxp veilig, nieuwere versies van windows niet zonder goed advies doen! Zeer veel snelheidswinst!
G) installeer spybot s&d en laat alle spyware verwijderen.
H) check je geinstalleerde software. Heb je geen gebruik meer voor bepaalde progs, deinstalleren! Veilig.
I) installeer redbutton (van pothos) en laat ongewenste services veilig uitschakelen! (buroblad opruimen, drwarson, etc) veel services van windows zijn voortdurend aan het werk, terwijl je niets aan deze functies hebt. Redelijk veilig, zeer veel snelheidswinst!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
schijf opruiming en defragmenteren is al een goed begin
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit kan verschillende oorzaken hebben. ik zet ze hieronder neer:

1. Er kan een virus op je PC zitten, in dat geval even scannen met de virusscanner. Weet je niet hoe dit moet, vraag dan je vader of broer of iemand anders die er verstand van heeft.

2. Als er veel ''afval'' op de harde schijf staat kan de PC traag worden. Download om dit probleem op te lossen het programma CCleaner. http://www.piriform.com/ccleaner

Met dit programma kun je ook ''fouten'' vinden en oplossen. Hetzelfde geldt ook hier: vindt je het moeilijk, vraag dan aan iemand die er wel verstand van heeft.

3. Defragmenteren. Een harde schijf moet ''zoeken'' naar bestanden en programma's voordat hij ze kan openen. Als je een PC hebt met veel software er op kan dit even duren. Je kunt het zoeken naar bestanden voor de PC makkelijker maken door de harde schijf te defragmenteren. Alles wordt dan als het ware weer netjes in de boekenkast gezet zodat de PC er makkelijk bij kan. Ook voor dit moet je een programma downloaden. http://www.piriform.com/defraggler/download

Eerst installeren, dan gebruiken natuurlijk. Defragmenteren kan altijd even duren, afhankelijk van hoeveel er op je PC staat en hoe snel je PC is.

4. Windows opnieuw installeren. Duurt echter erg lang en is moeilijk. Ook heeft dit niet zo'n zin als je geen CD heb waar Windows op staat. Vraag hierbij hulp in van iemand die er wat vanaf weet.

5. Betere hardware kopen. Dit is de ingewikkeldste en moeilijkste oplossing die ook geld kost. Hardware is alle onderdelen waaruit de PC bestaat. als je een erg oude PC hebt, is het misschien tijd dat je wat gaat upgraden. Als je dit wil doen zou ik het volgende doen.

Als je Windows XP hebt:

1. ga naar uitvoeren.
2. Type daarin het volgende dxdiag
3. klik op ok als dat in beeld komt.

Bij Windows Vista en 7 ga je naar de startknop en type in de zoekbalk in dxdiag

Je hebt nu een overzicht van welke hardware er in je PC zit. Schrijf de volgende dingen op:

1 de naam en de snelheid van de processor, snelheid wordt gegeven in GHz.

2. hoeveelheid geheugen je hebt, hoeveelheid staat in MB.

3. het bestuuringssysteem ( XP, Vista, 7)

4. linksboven staat ''beeldscherm''. Klik daar op en schrijf op een blaadje op welke videochip er in je PC zit. Dit kan een Nvidia, een ATI of een videochip van Intel.
Ga daarna naar de computerwinkel in de buurt en laat het blaadje zien en vertel wat je allemaal met de PC doet. Vraag wat er beter kan. Zij helpen je wel verder.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
harde schijf formatteren alles weer ff op een rijtje