Hoe vul ik in Microsoft Excel een formule in en maak ik hier een grafiek van?

Je kunt wel gewoon waardes in Excel zetten, maar ik wil net als in de grafische rekenmachine mogelijk is een formule kunnen invullen, hier y=5e^0,588x maar hoe kan dit via Excel? Of hoe werkt dit via Geogebra? Ik zie het nergens staan namelijk.

Ik heb de versie Office 2010.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
3.7K

Antwoorden (2)

Volgens mij kun je standaard in excel alleen maar grafieken laten plotten van ingevulde datacellen, niet een hele grafiek op basis van alleen een formule.

Je kunt wel een formule maken en die formule automatisch laten toepassen op een aantal ingevulde cellen (1 t/m 10 bijvoorbeeld) en dan de antwoordcellen in de grafiek gebruiken. Maar dan heb je niet echt wat jij wilt...

Er zijn blijkbaar wel plotting addins voor excel, google gaf me bijvoorbeeld: http://www.tushar-mehta.com/excel/charts/normal_distribution/

Verder ben ik allerminst een excel prof dus misschien dat anderen nog betere tips hebben?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Excel moet je toch echt de waardes in de cellen zetten. Daarna kun je van die waardes een grafiek maken.

Ik heb een voorbeeld voor je gemaakt. Zie plaatje.

In de eerste kolom staan de x-waarden. Ik heb ze maar even met 0,1 laten oplopen; kies zelf wat voor jou het handigste is.

Om die x-waarden snel te maken, heb ik in A2 0 gezet, in A3 0,1 gezet, daarna A2 en A3 geselecteerd. Rechtsonder de twee geselecteerde cellen verschijnt een klein vierkantje; daar klik je op met de muis, en terwijl je de muisknop ingedrukt houdt, trek je dat vierkantje naar beneden. Op die manier vult Excel automatisch een hoop cellen voor je in.

In de tweede kolom heb ik jouw formule gezet. Die heb ik in B2 gezet. Vervolgens heb ik op dezelfde manier, dus door aan het kleine vierkantje te trekken, de formule gekopieerd naar de overige cellen.

In mijn plaatje zie je in de onderste cel de formule nog staan; de overige cellen bevatten al de uitkomst van de formule.

Het enige wat je nu nog hoeft te doen, is een grafiek maken van de beide kolommen.

Toegevoegd na 1 minuut:

(Klik op het plaatje voor een net wat grotere versie.)
Plaatje bij antwoord
Cryofiel