Trendlijn excel

Is het mogelijk om een trendlijn een speciale formule te laten volgen? Het verband is namelijk y^2=a+b*x^2 (gegeven), oftewel y=wortel(a+b*x^2). Is het mogelijk om deze trendlijn in excel in te voeren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software
1.6K

Antwoorden (1)

Ik neem aan dat a en b bekend zijn.

Je kunt een tabel maken met in de X-kolom de waarden 0, 1, 2, 3 enz. In de tweede kolom zet je de formule '=SQRROOT(a+b*x^2)' waarbij je x vervangt door de verwijzing naar de bijbehorende cel uit de eerste kolom.

Wanneer je nu de kolommen selecteert en een spreidingsgrafiek invoegt, heb je je grafiek met de trendlijn.