Is poker een geluk spel of een strategie spel?

En dan bedoel ik internetpoker

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software
1.8K

Antwoorden (4)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beide in dit geval. Omdat de kaarten geschud worden, is het natuurlijk geluk hebben als je goeie kaarten krijgt. Maar daarnaast moet je ook strategisch kunnen spelen, kunnen bluffen en natuurlijk een goed geheugen en mensenkennis hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In dat geval is Mens Erger je Niet ook een kansspel. Want je weet niet hoe de dobbelstenen vallen. Of Risk. Of Monopoly. Zo kan ik nog wel ff door gaan.

Poker is een behendigheidsspel. Je kan er beter in worden door te oefenen. Weten hoe, wanneer en hoeveel je moet inzetten. Je tegenstander kunnen lezen. Deze dingen geven jou een betere kans om te winnen. Bij een gokspel heb je altijd een kleine kans om te winnen, hoe vaak je het ook speelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Strategie + wiskunde/statistieken + een beetje geluk.

Er zullen genoeg mensen zijn die het een gok spel of een geluksspel noemen, maar deze mensen hebben zich er gewoon nog nooit echt goed in verdiept.

Het grootste deel van poker bestaat uit wiskunde. Welke kaarten heb jij, welke kaarten liggen er op het bord, hoeveel tegenstanders heb je? Met die informatie kun je door middel van kans berekening al je eigen kansen inschatten. Bij elke kaart die op tafel komt kun jij berekenen wat de kans dat jij uiteindelijk de sterkst mogelijke kaarten combinatie hebt, of hoeveel mogelijke kaarten combinaties beter zouden kunnen zijn dan die van jou.

Heel veel rekenwerk dus! Maar met die informatie kan jij dus een inschatting maken over hoeveel waarde jouw hand heeft. Daarnaast moet je ook de inzet patronen van je tegenstanders in de gaten houden. Ook dit is wiskunde. Door te berekenen hoeveel zij inzetten ten aanzien van de pot etc, kun je patronen herkennen en zul je dus kunnen aflezen hoe sterk hun hand is.

De andere helft is strategie. Speel je agressief of juist niet. Hoe goed kan jij je tegenstanders aflezen? Hoe kun je je winst maximaliseren? Er zijn honderden boeken over poker met verschillende strategieen en hoe en wanneer je deze het beste kunt toepassen.

Eigenlijk zijn de kaarten vanuit dat oogpunt ook helemaal niet belangrijk. In poker gaat het er om om je tegenstanders voortdurend in lastige posities te brengen, waardoor ze hun eigen vertrouwen in hun strategie of kaarten verliezen.

Natuurlijk komt een greintje geluk goed van pas. En elke winnaar van ieder toernooi zal ook bescheiden zeggen dat ze gewoon erg veel geluk hadden. Maar het is niet voor niets dat dezelfde spelers altijd hoog eindigen in alle toernooien.

Geluk is altijd mooi meegenomen. Als je vaker goede kaarten hebt is het spel wellicht makkelijker om te spelen, maar zoals eerder aangegeven heb je niet de beste kaarten nodig om te winnen!

Het komt wel eens voor dat mensen een erg goede hand hebben en dan door 'pech' deze hand toch nog verliezen. Dit kan voorkomen. Dit wordt dan ook een 'bad beat' genoemd. Het gaat erom dat statistiek gewijs de betere hand 9 uit de 10 keer zal winnen. Daarom spreekt men ook wel eens over 'expected value'. Zolang jij je eigen spel constant kan blijven spelen en geen gekke dingen doet, dan zal je uiteindelijk met winst er boven uit komen. De betere hand die je de ene keer of misschien 2 of 3 keer zult verliezen, zal je uiteindelijk ook 7 of 8 keer winnen.