Kan je kleine scherpe foto's in een groter formaat even scherp maken ?

zie foto

Kan je door de gekleurde blokjes op de foto (3) bijv vijf keer zo groot maken waar door de scherpe foto veel groter word maar even scherp blijft?

dus simpelweg de blokjes die uit een enkele kleur bestaan (per blokje een kleur) allen vergroten ofwel het blokje kopieren en 3 x plakken waardoor een nieuw blokje onstaat wat 2 keer zo groot is zonder kwaliteitsverlies. als je dit met als die blokjes doet kan je de foto scherp houden en toch vergroten... of niet? zo niet waarom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software
2.7K

Het beste antwoord

Als antwoord op je vraag: kun je kleine scherpe foto's in een groter formaat even scherp maken: ik gebruik daarvoor een programmaatje. Photozoom pro 2. Dit programma heeft mij heel goed geholpen om kleine afbeeldingen te vergroten zonder dat er kwaliteitsverlies was.
Het werkt vrij eenvoudig: foto openen en vergroten maar. Ook de blokjes vergroten hierbij mee is mijn ervaring, zodat ze scherp blijven.
Hoop dat je hier iets mee kunt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je krijgt vijf keer zo grote blokjes, en dan zul je gaan zien dat kleuren ook blokkerig worden in plaats van vloeiend in elkaar overlopen.
Het effect wat je dus al hebt nu een deel van de foto vergroot, en dat is domweg omdat de foto uit blokjes is opgebouwd.
Foto's verkleinen en scherp houden is geen probleem; foto's vergroten en kwaliteit behouden is een vak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan het verbeteren door met b.v. Photoshop je uitsnit op een hoge resolutie te maken. Het programma zal dan willekeurig "pixels" toevoegen, zodat er meer "blokjes" bijkomen. De bijgevoegde "blokjes" of "pixels" worden door het programma zelf ingekleurd in verhouding tot de kleur van de omliggende pixels. Natuurlijk is het onmogelijk om tot in het oneindige te gaan. Best is dus uitgaan van een originele foto met een hoge resolutie.