Wat kun je het beste doen als een groot bedrijf jouw applicatie gaat namaken?

Als klein bedrijfje (samen met mijn vriend) hebben wij een internetapplicatie ontwikkeld om data in te lezen.
Een groot bedrijf maakte hiervan gebruik. Men vertelde ons dat er geen budget voor was en dat het voor hen slechts een bijproduct was. Maar wij zagen het toekomstperspectief en het is onze core-bisnis.

Nu willen we dit veel groter gaan maken en wij dachten hen daarmee ook een plezier te doen.
Maar zij vinden dit toch concurrentie en wil het alleenrecht hebben (dubbeltje/eerste rij) en hebben de samenwerking opgezegd.

Er blijkt nu ineens wel budget te zijn, ook zou het veel inkomsten geven en kan hun eigen afdeling het wel zelf maken. Hoezo misbruik gemaakt....
Zij gaan het nu namaken....

Wat kunnen wij doen zonder mega-veel advocaatskosten kwijt te zijn? Ons concept hebben we inmiddels wel vastgelegd.
Of is er toevallig een jurist in de zaal die dit wel interessant vindt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Software

Het beste antwoord

Probeer via bijgaande link het contactformulier eens in te vullen voor vrijblijvend advies over dit soort zaken. Als het tot werkzaamheden komt zal er ongetwijfeld een tarief voor berekend worden, maar een eerste advies is meestal nog gratis, dit bedrijf is gespecialiseerd in onder meer auteursrecht, patentrecht en nog een paar zaken.

Ik denk dat dit soort specialisten (juristen dus, ik noem hier slechts een voorbeeld) je nog het beste van dienst kunnen zijn in een situatie als deze.

Succes gewenst in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Patenteren en alle documentatie bewaren waaruit blijkt dat het jullie idee was.
Nadat het patent is toegekend, geld eisen van het bedrijf en het voor de rechter slepen, of minstens daarmee dreigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier is geen zinnig antwoord op te geven zonder dat je inderdaad een (dure) rechtszaak hebt gevoerd.
Het is onmogelijk te voorspellen wat de uitkomst zal zijn. De rechter is altijd subjectief en er zijn teveel omstandigheden en variabelen om te kunnen voorspellen wat de uitkomst zal zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
TOCH nu even naar een advocaat gaan.
En die een brief laten schrijven, dat dit bedrijf een onrechtmatige daad pleegt, en dat je 'alle rechten voorbehoud'. Alleen die brief kost je nu bij een goede advocaat een paar honderd euro, maar deze kan later o-zo belangrijk zijn. Want je hebt ze op tijd gewaarschuwd...

Toegevoegd op 22-05-2009 21:17:22
Laat je niet van de wijs brengen door adviezen ala 'Een rechtzaak is veel te duur' en 'laat maar zitten'.
Je hoeft (nu) geen rechtszaak te voeren.
Waarschuw ze officieel. Over een paar jaar, als je misschien wat meer geld hebt, kun je alsnog gaan procederen als dat zinvol vindt. Op dit moment wordt er iets van je gestolen en dat hoef je niet te pikken.
AWM
14 jaar geleden
Ja gaat het toch afleggen... Doe geen moeite ook een advocaat gaat je niet helpen... Ze jatten en je doet er niets tegen... Het enige dat ik kan zeggen is, als je zo goed bent om een idee uit te werken, dan doe je dat helemaal alleen en komt met een gereed product, leg dat van te voren vast bij de douane en ga dan pas de markt op... En omdat je het al een keer gedaan hebt, wil zeggen dat je het kunt, en je moet toch steeds weer innoveren en opnieuw nieuwe dingen leveren... Dus laat dit liggen, leer ervan en ga door... Talent komt toch altijd boven... Kijk naar de jongens van Google... Doorgaan, verlies incasseren en doorgaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo werkt dat in de praktijk... How to sell an idea, without giving it away...
Als ik jullie was zou ik er geen zaak van maken. Zo'n rechtzaak zal enorm aan je vreten en uiteindelijk zal het je meer kosten (heel veel tijd, spanning en frustraties) dan opleveren (misschien de kosten van de rechtzaak en that's it). Hier spreekt iemand met ervaring. Ga gewoon door met je business en accepteer dat het af en toe wel eens tegenzit. Zie het als een 'leermoment' Leg de volgende keer alles vast voordat je naar zo'n klant stapt en laat ze een disclaimer tekenen voordat je hen het concept uit de doeken doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net als bij andere applicaties zorgen dat je patent krijgt, voordat je dit naar buiten brengt. Anders kun je wel eens het onderspit delven. En zorg ervoor dat je in de toekomst voorzichtiger bent met het delen van kennis bij (veel) grotere bedrijven. Zet dingen duidelijk op papier bij samenwerking...

Maar zelfs als je patent hebt dan nog is het met één enkel detail verschil niet meer hetzelfde. Dit is en blijft een concurrentie gevecht in het heetst van de strijd. En wanneer je dit juridisch gaat aanvechten dan moet je hier wel het budget voor hebben. Anders ga je failliet aan het feit dat je, je gelijk wilt halen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
om alles te weten te komen omtrend octrooien patenten en alles wat daar omheen hangt zoals ,wat of waar moet ik heen als ik een idee hebt ,of ,iemand heeft mijn idee gejat .
is er maar 1 optie die ik aan zal bevelen en dat is een instelling van de staat die dit soort dingen behandeld en ze kunnen je overal in bijstaan .
ga maar eens naar .
www.syntens.nl
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien kan je ook gratis avdies vragen aan het programma Juridische Zaken van BNR? Daar behandelen ze allerlei conflicten.