Is Facebook weer privacy bestendig?

Ik heb Facebook jaren geleden verwijderd, en dat bleek terecht vanwege dat privacybeleid gedoe (dat Arjen lubach zijn Facebook in zijn programma verwijderde bedoel ik). Dat is ook alweer een jaar of 1 a 2 geleden geloof ik, dus mijn vraag is is de situatie op het gebied van privacy vergeleken toen met heden gewijzigd?

Weet jij het antwoord?

/2500

Alles wat je op FB plaatst, plaats je op internet en is op de een of andere manier openbaar. Dus de privacy bestendigheid ligt meer bij jezelf dan bij FB. Wat je niet op internet plaatst, kan daar niet misbruikt worden. Daarnaast is het zo dat (heel simpel gesteld) FB geen persoonsgegevens mag doorverkopen. Dat is toch gebeurd in het verleden en daar zijn ze behoorlijk voor op de vingers getikt. Maar dat geeft geen enkele garantie voor toekomstige ontwikkelingen. Wetgeving aangaande privacy verschilt over de wereld, en de data die je op internet plaatst is 'wereldwijd' beschikbaar. En voorts: heb je de algemene voorwaarden van FB volledig gelezen en begrepen? Ik gok van niet, en met jou (en mij) 99% van de FB gebruikers. Kortom: social media zijn niet 'privacy bestendig', onafhankelijk van wat je daar onder verstaat.

Facebook heeft zijn gebruikers altijd verzekerd dat informatie alleen met hun toestemming wordt gedeeld en geanonimiseerd wordt verkocht aan marketeers. Er lijken echter nog steeds problemen op te duiken. In maart 2018 werd bekend dat Facebook de privé-informatie van tientallen miljoenen Facebookgebruikers door databedrijf Cambridge Analytica onvoldoende had afgeschermd. Daarnaast klagen veel gebruikers dat de privacy-instellingen van Facebook niet duidelijk worden uitgelegd of te ingewikkeld zijn. Gebruikers kunnen gemakkelijk dingen onbedoeld delen, tenzij ze IT-expert zijn. Of Facebook werkelijk privacy-bestendig is als alle instellingen op privé staan, zal niemand weten. We moeten maar aannemen dat Facebook doet wat het belooft en er geen ‘softwarefouten’ in het systeem zitten die het bedrijf goed zouden uitkomen…

Bronnen:
https://www.simplilearn.com/how-facebook-i...
https://nl.wikipedia.org/wiki/Facebook#Rechtszaken

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100