Is Facebook weer privacy bestendig?

Ik heb Facebook jaren geleden verwijderd, en dat bleek terecht vanwege dat privacybeleid gedoe (dat Arjen lubach zijn Facebook in zijn programma verwijderde bedoel ik). Dat is ook alweer een jaar of 1 a 2 geleden geloof ik, dus mijn vraag is is de situatie op het gebied van privacy vergeleken toen met heden gewijzigd?

3 jaar geleden
1.4K
Antoni
3 jaar geleden
Woensdag 11 april 2018 om 20:00 uur vond de actie Bye Bye Facebook van (Zondag met) Lubach plaats.
10XL
3 jaar geleden
Ok mooi. Bedankt dat je het zeg, zat ik in ieder geval goed. Maar misschien kan je de vraag beter lezen. De vraag is of het vandaag de dag verbetering is geweest sinds dat moment. Dank u.
Ritsuka
3 jaar geleden
@10XL: Er werd door Antoni een reactie geplaatst, dat hoeft geen antwoord op de gestelde vraag de zijn.
Antoni
3 jaar geleden
Ja, je zat goed, @10XL, en een antwoord op je vraag heb ik niet (gegeven).
Antoni
3 jaar geleden
@Ritsuka, dank voor je reactie!
@10XL, ik ben overigens wel benieuwd naar het antwoord! Hopelijk weet iemand anders het (wel)!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik zou dit soort populaire platforms niet 123 gaan geloven op hun onafhankelijkheid en privacy.
Ze zullen je informatie altijd blijven gebruiken voor adverteerders want hoe blijven ze anders bestaan?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Neen en dat wordt het ook niet. Het schenden van jouw privacy is nl. het verdienmodel van Facebook en je hebt daar ook voor getekend bij aangaan account.
LeonardN
3 jaar geleden
@SoFietje Op welke regel of regels in de voorwaarden doel je dan?

Antwoorden (2)

Alles wat je op FB plaatst, plaats je op internet en is op de een of andere manier openbaar.
Dus de privacy bestendigheid ligt meer bij jezelf dan bij FB. Wat je niet op internet plaatst, kan daar niet misbruikt worden.

Daarnaast is het zo dat (heel simpel gesteld) FB geen persoonsgegevens mag doorverkopen. Dat is toch gebeurd in het verleden en daar zijn ze behoorlijk voor op de vingers getikt. Maar dat geeft geen enkele garantie voor toekomstige ontwikkelingen. Wetgeving aangaande privacy verschilt over de wereld, en de data die je op internet plaatst is 'wereldwijd' beschikbaar.
En voorts: heb je de algemene voorwaarden van FB volledig gelezen en begrepen? Ik gok van niet, en met jou (en mij) 99% van de FB gebruikers.
Kortom: social media zijn niet 'privacy bestendig', onafhankelijk van wat je daar onder verstaat.
3 jaar geleden
Facebook heeft zijn gebruikers altijd verzekerd dat informatie alleen met hun toestemming wordt gedeeld en geanonimiseerd wordt verkocht aan marketeers. Er lijken echter nog steeds problemen op te duiken.
In maart 2018 werd bekend dat Facebook de privé-informatie van tientallen miljoenen Facebookgebruikers door databedrijf Cambridge Analytica onvoldoende had afgeschermd.
Daarnaast klagen veel gebruikers dat de privacy-instellingen van Facebook niet duidelijk worden uitgelegd of te ingewikkeld zijn. Gebruikers kunnen gemakkelijk dingen onbedoeld delen, tenzij ze IT-expert zijn.

Of Facebook werkelijk privacy-bestendig is als alle instellingen op privé staan, zal niemand weten. We moeten maar aannemen dat Facebook doet wat het belooft en er geen ‘softwarefouten’ in het systeem zitten die het bedrijf goed zouden uitkomen…
SimonV