is het strafbaar om in te breken in iemands mailaccounts en naaktfoto's te stelen?

De ex van mijn vriend heeft geprobeerd in te loggen op zijn mailaccount, dit is haar uiteindelijk gelukt en zij heeft uit ons mailcontact naaktfoto's gestolen. Deze foto's heeft zij naar mij doorgestuurd om te laten zien dat ze ze gestolen heeft met een gemeen bericht erbij. is dit strafbaar ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (3)

Ja, dat valt onder computervredebreuk. Omdat de ex de foto's voor zichzelf heeft vastgelegd, is de maximale straf vier jaren of een geldboete van de vierde categorie.
bamibal
6 jaar geleden
Ja, dat is strafbaar.

Computervredebreuk is in Nederland strafbaar gesteld in artikel 138ab van het Wetboek van Strafrecht en artikel 144a van het Wetboek van Strafrecht BES. Het wetboek omschrijft computervredebreuk als "opzettelijk en wederrechtelijk binnendringen in een geautomatiseerd werk of in een deel daarvan". Voorwaarde voor computervredebreuk is dat de dader bij het binnendringen:
1) enige beveiliging doorbreekt, of
2) de toegang verwerft door een technische ingreep, met behulp van valse signalen of een valse sleutel dan wel door het aannemen van een valse hoedanigheid.

De maximale straf voor computervredebreuk is 1 jaar gevangenisstraf of een geldboete van de vierde categorie. Echter indien de inbreker:
1) gegevens uit de computer vastlegt (voor zichzelf of anderen), of
2) de verwerkingscapaciteit van de computer aanwendt voor zichzelf, of
3) de ingebroken computer gebruikt als startpunt voor een verdere inbraakpoging in een andere computer
dan neemt de maximumstraf toe tot vier jaren of een geldboete van de vierde categorie.

Toegevoegd na 4 minuten:
Vierde categorie: dat betekent dat de rechter maximaal een boete van 20.500 euro kan opleggen
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
SimonV, gewoon even uit interesse n.a.v. de twee voorwaarden die jij noemt: is er dus geen sprake van computervredebreuk als die vriend zijn pc ingelogd aan had staan en de ex in een onbewaakt ogenblik de foto's naar bijv. een usb-stick heeft gekopieerd?
SimonV
6 jaar geleden
In de wet staat: "Van binnendringen is IN IEDER GEVAL sprake indien de toegang tot het werk wordt verworven door etc." In jouw geval is dit niet zo, maar geldt
"Het vastleggen van de gegevens (op een usb-stick)" als computervredebreuk.
Ja, dit is een strafbaar feit en je kunt aangifte doen hiervan bij de politie.

Het is niet alleen inbreuk op de privacy maar ook 'computervredebreuk'. Hierbij breekt de dader in op de computer van het slachtoffer en heeft daarbij een beveiliging moeten omzeilen of gebruik gemaakt van een valse sleutel/ signaal. Hierop staat alleen al een gevangenisstraf van max. 1 jaar of een geldboete van eerste categorie.
Wanneer de gegevens (foto's in jouw geval) door de dader worden verspreid of ge-/misbruikt kan de straf zelfs oplopen.

https://zakelijk.infonu.nl/juridisch/107659-e-mail-van-iemand-anders-lezen-strafbaar.html