Is het strafbaar als je het Twitter/Mailaccount van iemand anders hackt?

We zijn er vandaag achter gekomen dat een meisje het twitter en/of emailaccount van mij vriendin heeft gehackt. Ze heeft screenshot gemaakt van onze dm's en ze via Whatsapp verspreid. We hebben bewijs, ze heeft aan een ander meisje verteld dat ze heeft ingebroken op de Twitter van mijn vrienden. Ik wil morgen aangifte doen bij de politie. Maar dan moet ik wel weten of dit een strafbaar feit is..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Het beste antwoord

Dit is officieel computervredebreuk en is zeker strafbaar !

Computervredebreuk is de juridische kwalificatie van het cracken oftewel 'kraken' of 'openbreken' van computers hetgeen in de volksmond ten onrechte veelal wordt aangeduid met hacken. De term is gevormd naar analogie met het woord huisvredebreuk.

Computervredebreuk is in Nederland strafbaar gesteld in artikel 138ab van het Wetboek van Strafrecht en artikel 144a van het Wetboek van Strafrecht BES. Het wetboek omschrijft computervredebreuk als "opzettelijk en wederrechtelijk binnendringen in een geautomatiseerd werk of in een deel daarvan". Voorwaarde voor computervredebreuk is dat de dader bij het binnendringen:

1) enige beveiliging doorbreekt, of
2) de toegang verwerft door een technische ingreep, met behulp van valse signalen of een valse sleutel dan wel door het aannemen van een valse hoedanigheid.

De maximale straf voor computervredebreuk is 1 jaar gevangenisstraf of een geldboete van de vierde categorie (in 2012: 19.500 euro of 14.000 dollar). Echter indien de inbreker:

1) gegevens uit de computer vastlegt (voor zichzelf of anderen), of
2) de verwerkingscapaciteit van de computer aanwendt voor zichzelf, of
3) de ingebroken computer gebruikt als startpunt voor een verdere inbraakpoging in een andere computer

dan neemt de maximumstraf toe tot vier jaren of een geldboete van de vierde categorie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.nu.nl/internet/2467991/inbreken-verbinding-niet-strafbaar.html Je kan twitter moeilijk een automatisch werk noemen dus in dat geval zou je een zelfde uitspraak kunnen verwachten. Ik zou het eerder gokken op reputatieschade maar ik kan daar nog geen documentatie over vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@fctwente4ever
Dat ze 15 jaar is zal inderdaad flink schelen. Dat leert ons de "Facebook-moord" die momenteel in het nieuws is wel. @maarten1992
"een geautomatiseerd werk" is juridische bla-bla voor "computer / computer-netwerk"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet kunnen aantonen dat je daadwerkelijk schade hebt en die heb je niet. Geen economische schade in elk geval. Alleen imago schade. Maargoed ik denk ook dat de politie weinig doet met een aangifte van een eenmalige computervredebreuk

Andere antwoorden (3)

Wat dm's zijn weet ik niet. Maar als die persoon zich heeft voorgedaan als jouw vriendin en onder die valse identiteit handelingen met gevolg heeft verricht, dan is dat zeker strafbaar. Dat heet cybercriminaliteit. Alleen het inloggen op zich is niet strafbaar, maar wel een vorm van computervredebreuk. Formeel kan er iets tegen gedaan worden als je vriendin er aantoonbare gevolgen van kan laten zien.
Amadea
11 jaar geleden
Gezien het feit dat dm's persoonlijk zijn, zijn deze afgeschermd en privé. Wanneer een persoon het twitteraccount hackt, danwel onbevoegd binnendringt en vervolgens van deze dm's foto's maakt kan dit strafbaar zijn ja. Formeel zou je het maken van deze foto's kunnen zien als diefstal aangezien deze vertrouwelijk zijn. Het zou inderdaad een vorm van computervredebreuk kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wetgeving is mooi. Alleen wat alle andere goeievraag gebruikers je niet melden, is dat er ook iets is als bewezen feit.

Je moet bewijslastbaar kunnen aantonen dat er ingebroken is,danwel dat je er schade van hebt opgelopen..

Daarmee bedoel ik dus dat er bv je geld afhandig word gemaakt, je identiteit voor andere doeleinde e.d moet worden gebruikt en ga zo maar verder.

Is bovenstaande niet het geval, dan kan een rechter niet oordelen, en word je aanklacht niet ontvankelijk verklaard ( weggegooid.)