Wat precies is Pinterest ? In simpele Jip- en Janneke-taal graag?

Pinterest
Iemand vertelde : ik heb een nieuwe hobby! Pinterest ... deze persoon kon het mij niet uitleggen wat het precies inhield en ik weet het nog niet. Net weer op wiki gezocht maar ik wordt er niet veel wijzer van. Is het een spel? Kun je winnen/verliezen? Hoe kom je aan pinnen? kopen? waar? en wat moet/wil je doen met Pinterest?

Kortom, ik zoek uitleg over "Pinterest is een sociaalnetwerksite die fungeert als prikbord."

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.4K
Ritsuka
8 jaar geleden
Ik gebruik het om recepten op te slaan. Het is een digitaal plakboek eigenlijk. Je plakt er recepten in, of plaatjes van katten of vakantie locaties, ideetjes voor je huis (moodboard) etc
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kijk gewoon zelf eens op Pinterest. Dan wordt het je wel duidelijk: https://nl.pinterest.com
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik geloof dat de reactie van Ritsuka nog het meest klopt. Moodboard is inderdaad waar het mij ook aan doet denken.

Het beste antwoord

Het is een prikbord, maar dan via internet. Dus niet alleen de mensen die bij jou op bezoek komen kunnen zien wat jij hebt verkozen om op jouw prikbord te hangen, maar de hele wereld kan dat in principe.
Een pin is een digitale punaise. Jij ziet ergens een leuk of mooi plaatje, en bedenkt dat je dat wel op jouw prikbord wilt hebben. Door lid te worden van Pinterest heb je daar een kant-en-klaar programma voor. In dat programma kan je door te klikken aangeven dat je dat plaatje in die rubriek op jouw pagina wilt plaatsen. Zo kan je jouw eigen verzameling(en) maken die voor iedereen te zien zijn. (En waar anderen ook weer gebruik van kunnen maken, door hetzelfde plaatje te pinnen ).
Amadea
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In het artikel "De hype van Pinterest ontleed" van Heleen van Lier van 21 februari 2012 op http://www.demorgen.be/technologie/de-hype-van-pinterest-ontleed-a1397990/ wordt het uitgelegd:

"Pinterest is de grootste sociale mediahype sinds de lancering van Google+. Het is de snelst groeiende onafhankelijke site in de Amerikaanse geschiedenis, met al bijna 12 miljoen actieve gebruikers per maand. En dat terwijl het een gesloten netwerk is: leden moeten uitgenodigd worden om lid te worden. De leden brengen er meer tijd door op dan op Twitter, LinkedIn en Google+ samen. Wat is Pinterest en waarom is het zo'n hype?

Op het sociale online prikbord kun je alles vastpinnen wat je op het web vindt, interessante links, foto's of video's. Hier maak je thematische moodboards van, bijvoorbeeld voor de inrichting van een huis, het plannen van een bruiloft of van je persoonlijke stijl. Gebruikers kunnen hun interesses instellen en mensen uit dat gebied of hun vrienden volgen.

Niets nieuws
Op zich is het platform niets nieuws. Social bookmarking-sites als StumbleUpon, Pinboard, Del.icio.us en Reddit bestaan al veel langer en doen vrijwel hetzelfde. Het verschil is dat Pinterest socialer is - het delen van jouw persoonlijke 'board' is identiteit-exhibitionisme ten top. Op 'pins' kan worden gereageerd (wauw, wat geweldig dat jij dat hebt gevonden) of het kan worden 'geliked' en er kan worden samengewerkt aan een board.

Maar bovenal is het veel visueler ingesteld, met veel foto's en een strak design, zonder advertenties en andere poespas. Pinterest is simpel en intuïtief in gebruik en het maakt bookmarken - zo geven vele gebruikers aan - 'leuk en verslavend'. Het wordt al vergeleken met winkelen: een soort vlooienmarkt waar je van alles ontdekt, maar niets hoeft te kopen. Deze kenmerken oefenen een vooral een grote aantrekkingskracht uit op vrouwen: 80 procent van de gebruikers van Pinterest is vrouw.

Daarnaast pakt het bedrijf uit Silicon Valley heel erg het momentum. Er is steeds meer de behoefte aan contentcuratie - het op efficiënte wijze ontdekken van de krenten uit de pap van het gigantische aanbod van artikelen, video's, producten en andere zaken op het internet. Google heeft het web doorzoekbaar gemaakt, maar dan moet je wel weten wat je zoekt. Facebook organiseert het web op basis van je vrienden, maar die hebben lang niet altijd dezelfde interesses. Pinterest organiseert het web op basis van wat we leuk vinden; het ontketent een interesserevolutie."
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Contentcuratie? Bepaald geen Jip-en-Janneketaal...
Ritsuka
8 jaar geleden
Je hoeft niet meer uitgenodigd te worden, je kan zo account maken met emailadres of facebook
Antoni
8 jaar geleden
Sorry, Amadea, het woord "contentcuratie" zag ik pas staan na het plaatsen van mijn antwoord. Gelukkig staat de uitleg erachter: "het op efficiënte wijze ontdekken van de krenten uit de pap van het gigantische aanbod van artikelen, video’s, producten en andere zaken op het internet". Ritsuka, dat je niet meer uitgenodigd hoeft te worden, heeft de vraagstelster al gelezen op http://nl.wikipedia.org/wiki/Pinterest. Het is een artikel uit 2012.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het zou dus bij wijze van spreken zomaar een groep van FB kunnen zijn? Open in dit geval. Samengevat: een mogelijkheid om je smaak/inzicht/verlangen en emotie via "plaatjes" te verzamelen en aan de wereld te tonen als in een 24/7 galerie?! Met dit verschil dat je van de geïnteresseerden niet weet wie ze zijn, want onbekenden. Begrijp ik het zo goed?
Ritsuka
8 jaar geleden
Ja, het is een soort galerij/prikbord, waar je alles op kan tonen en sorteren.