Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

staat er op en liedje copyright ookal staat de download link erbij?

Hey
Ik heb een youtube. Kanaal en ik wil graag muziek van youtube gebruiken voor in me video's.
Ik heb een liedje gevonde. Voor in me outtro maar ik weet niet of hij cooyright vrij is maar in die video waar ik hem vanaf heb daar staat ook in de beschrijving een download link

Is het liedje dan copyright vrij als er een free download link bij staat ?

En

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
794

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Muziek is bijna altijd auteursrechtelijk beschermd. Dat mag je dan dus niet gebruiken, ook niet als iemand het ter download aanbiedt. Er is muziek die is vrijgegeven onder een vrije licentie. Denk dan aan Creative Commons, of misschien is het lied zelfs vrijgegeven in het publiek domein. In dat geval mag je een lied best gebruiken, zolang je maar voldoet aan de eisen die gesteld worden. Als je niet zeker weet of een lied is vrijgegeven onder zo'n vrije licentie, gebruik het dan niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
thanks

Andere antwoorden (2)

Nou, als je in de discriptie credit naar de artiest geeft en benadrukt dat het niet van jou is, kan je het legaal gebruiken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
gvrox
9 jaar geleden
Dat denken velen, maar dat is gewoon niet waar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is dat zo bij alle video's? En moet je dat zo in typen ? "Credit: artiest - nummer "?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat mag dus gewoon niet. Je mag auteursrechtelijk beschermd materiaal niet delen, ook al vermeld je wie de oorspronkelijke auteur (in dit geval muzikant) is.
Dat verschilt per kanaal waar je je copyright free muziek vandaan haalt. Veel kanalen geven aan dat je in de video een link naar het kanaal moet geven, dat geldt ook voor de description. Ga nog is naar het liedje op youtube en kijk wat er precies op het kanaal/desciption staat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding