Hoe werken YouTube muziek rechten?

De YouTube muziek rechten zijn ENORM onduidelijk, ik zelf heb muziek op YouTube staan die wel Copyright hebben maar niet worden verwijdert als ik het op een ander kanaal upload word het wel verwijdert? Ik wil binnenkort Vlogs gaan maken en als het kan hier misschien over 1 paar jaar als het mensen bevalt wat inkomsten mee ga binnenhalen voor bijvoorbeeld een website. Ik moet er dan dus wel voor zorgen dat ik YouTube partner kan worden. Dat kan alleen als je de regels netjes volgt... Wie kan me helpen en vertellen wanneer je bijvoorbeeld gewoon Top40 muziek kan gebruiken?!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Het is juist tegenwoordig ontzettend duidelijk: Er mag niks meer op Youtube wat tegen copyrighted is zolang jij de eigenaar niet bent. Dat je verward bent komt omdat het vroeger niet ontdekt werd of dat er niet hard naar gezocht wordt. Alles wat je nu probeert up te loaden gaat is door het youtubefilter.

Wie kan me helpen en vertellen wanneer je bijvoorbeeld gewoon Top40 muziek kan gebruiken?!

Nooit. Zo makkelijk is het. Wellicht als je een stukje gebruikt dat zo kort is dat het binnen de fair-use-policy valt. Maar zelfs dat zal moeilijk worden. Als je wil youtuben zal je met geheel eigen content moeten komen of kans maken om geband te worden of ontzet worden van je inkomstrechten.

Toegevoegd na 1 minuut:
-tegen (in de tweede zin)

Toegevoegd na 3 minuten:
https://support.google.com/youtube/answer/2797449?hl=nl&ref_topic=2778546

Als je nog specifieke vragen hebt, zou bovenstaande link je verder moeten helpen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kan muziek gebruiken waarop geen copyrightclaim zit (filmpjes met de Creative Commons Licenctie). Enkele kananalen die dit hebben waarvan je de muziek gratis mag gebruiken, zolang je maar vermeldt dat het liedje van dit kanaal komt:
https://www.youtube.com/user/NoCopyrightSounds
https://www.youtube.com/channel/UC_nK2zrUTnUTPH3qoNLu46w

Ik hoop dat ik je zo kan helpen aan muziek voor je videos!

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kan natuurlijk ook altijd om goedkeuring vragen bij de artiesten, my is dat bijvoorbeeld al bij VEVOSkrillex gelukt!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kan natuurlijk ook altijd om goedkeuring vragen bij de artiesten, my is dat bijvoorbeeld al bij VEVOSkrillex gelukt! Interessant. Hoewel ik in theorie deze regel natuurlijk ken, vroeg ik me altijd of, of het in de praktijk ook werkt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je moet dan vermelden dat je toestemming van de artiest hebt gekregen, wanneer je dan toch een copyright claim krijgt kun je je schriftelijke toestemming naar YouTube sturen. 99% van de gevallen wordt de claim gewoon verwijdert. Maar ben ik misschien vergeten bij te zetten dat je schriftelijke toestemming moet krijgen van de artiest zelf.