Wat als je zegt dat je van plan bent een aanval te gaan plegen op iets, en vermeld dit op twitter of facebook, ben je dan strafbaar?

Tja een rare vraag , maar ik vroeg mij af of dit indruist tegen vrijheids van meningsuiting

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Castle
10 jaar geleden
Dan zou je moeten zeggen dat je VINDT dat er een aanslag gepleegd mag worden op iets. Kijk maar eens naar de verschillen: Ik sla op je bek.
Ik VIND dat op je bek geslagen moet worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan ben je niet alleen oerstom, - of een wel heel onnozel zielig kind van 12, zie de link - maar inderdaad ook strafbaar inderdaad. http://www.telegraaf.nl/binnenland/21970076/__meisje__12__bedreigt_klas__.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Ik vind" roepen is maakt iets niet minder strafbaar. Er zijn al genoeg rechtelijke uitspraken van iemand die de koning een eikel "vond" of een ambtenaar een k****rleier "vond". Vrijheid van meningsuiting maakt niet dat je iemand mag beledigen of bedreigen.

Antwoorden (3)

Waarscheinlijk wel want het is geen mening die je daar uit maar een bedreiging. Onder een mening uiten verstaat men het zeggen wat jij ergens van vindt.Dus als jij bij voorbeeld zegt dat je terroristen toffe jongens vindt is dat een mening van jou, maar als jij zegt dat je een aanslag gaat plegen is dat een uitspraak die niets met een mening maar alles met een bedreiging te maken heeft.
10 jaar geleden
Ja je bent dan strafbaar. Je wordt dan niet vervolgt om een mening, maar voor de bedreiging. Je dient je te beseffen dat het uitten van een bedreiging grote consequenties kan hebben voor anderen, die daardoor schade lijden of overlast ervaren. Doe je een dergelijke bedreiging op een moment dat de samenleving al ergens bang voor is, dan rekent een rechter dit je extra aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op de onderstaande sites is over bedreigingen op internet de volgende informatie te vinden, die duidelijke antwoorden geeft op je vragen:

http://www.vraaghetdepolitie.nl/sf.mcgi?1107

"Wat is een dreigtweet?

Een dreigtweet is een bedreiging via een Twitter-bericht, die gericht kan zijn aan een persoon, object of gebeurtenis. Twitteraars die geen afgeschermd profiel hebben, beseffen zich soms niet dat anderen hun berichten kunnen lezen. Vaak zijn dit soort berichten als grap bedoeld, maar zo worden ze niet gezien. Dreigen is strafbaar!"

http://www.vraaghetdepolitie.nl/sf.mcgi?1108

"Is een dreigtweet sturen strafbaar?

Het verzenden van een dreigtweet is hetzelfde als iemand offline bedreigen en dus strafbaar."

http://www.vraaghetdepolitie.nl/sf.mcgi?1109

"Wat doet de politie met dreigtweets?

De politie maakt een inschatting over de ernst van de dreigtweet. Is de tweet een misplaatste grap, een uiting van frustratie, of een serieuze zaak waarbij de gevolgen van de bedreiging heel groot kunnen zijn voor het slachtoffer of de omgeving? De politie neemt dreigtweets serieus en gaat over tot opsporing en aanhouding van de persoon die deze verzonden heeft. Na een aanhouding kunnen de kosten van politie-inzet op de verzender van de dreigtweet worden verhaald. Zo geeft de politie een duidelijk signaal naar de verzender toe dat het verspreiden van dergelijke berichten niet toegestaan is. "
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar wat is dit dan?
https://twitter.com/doodsbedreiging
Antoni
10 jaar geleden
Veel werk voor de politie?!