Mag je je op Facebook voordoen als iemand anders?

Ik vroeg me af of je je op facebook mag voordoen als iemand die niet bestaat want ik kwam iemand op facebook tegen die dat volgens mij weldoet en vroeg me af of dit niet strafbaar is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6K
Amadea
10 jaar geleden
Iemand die niet bestaat kan toch geen kwaad doen? Hier op Goeie Vraag heten de meeste mensen anders dan in werkelijkheid. Je mag je alleen niet voordoen als een ander wél bestaand persoon.

Antwoorden (5)

Deze accounts worden door Facebook administrators gewaarschuwd of verwijderd. Ik heb zelf ooit als sociaal experiment een nep profiel gemaakt en deze was binnen enkele dagen verdwenen. Je voordoen als iemand die niet bestaat lijkt me zoiezo onmogelijk! Je voordoen als iemand anders mag (zoals alles) tenzij je hierbij de wet overtreed of betrapt word.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe weet Facebook dat ik niet echt Pelle Jansen heet?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Facebook heeft machtige vrienden. Wees er niet zeker van dat je anoniem kan blijven, zie NSA.
Zelf ben ik azerty maar waarschijnlijk weten ze dat ik qwerty ben.
Ik weet bijvoorbeeld al dat Pelle van goeievraag een meisje is. En ik doe niks in spionage, kun je nagaan!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Stippel heeft ook een evil alter-ego, Dot, die overal loopt te trollen. En dat weten ze bij feesboek ook.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb een fake facebook vol met vriendjes uit spanje en mexico. Een niet bestaand iemand dan, en die bestaat nog steeds :')
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met vriendjes bedoel ik gewoon vrienden :')
Dat is helemaal niet verboden, je moet het zien als een nick want jij heet vast ook niet in het echt Timo Vragen en ik heet zeker geen Pelle.

Het zou netjes zijn dat als die persoon iemand uitnodigt dat hij zegt wie hij in werkelijkheid is maar dat hoeft ook niet want niemand is verplicht iemand als vriend goed te keuren.

Iemand kan het ook doen om over een hobby of iets dergelijks te kunnen praten op facebook onder een andere naam, dus meerdere facebookregistraties onderhouden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar valt een nickname onder 'je voordoen als iemand die niet bestaat'?
Ik heet ook geen fidolecosp, maar ik doe ook niet alsof ik echt iemand ben die fidolecosp heet of is. Het lijkt me duidelijk dat ik niet zo heet en dat ik dus een anoniem iemand ben. Ik heb het idee dat de vraagsteller bedoelt dat ik voor mezelf een facebookpagina aanmaak voor Sjaantje Jansma. Sjaantje bestaat niet echt, maar ik doe alsof ze bestaat en alsof ik dat ben, wanneer ik dat niet vertel en vol blijf houden dat ik Sjaantje ben is dit volgens mij strafbaar. Het hangt er natuurlijk wel vanaf wat ik doe als Sjaantje... Als ik alleen foto's plaats van schattige puppies en ik vertel dat ik koffie aan het drinken ben zal het allemaal wel meevallen... Als ik mensen zwart ga maken of mensen probeer op te lichten is het alweer iets anders.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik begrijp wat je bedoelt maar nogmaals: dat is niet verboden. Je mag ook op facebook anoniem zijn en soms is dat best handig ivm toekomstige werkgevers die jou gaan googelen.
Als je normaal op facebook, of op andere sociale media onder een andere naam actief bent, is dat geen probleem. Ikzelf ben zowel onder mijn echte naam, als een pseudoniem actief op facebook, printerest en twitter
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee dit mag niet. Facebook zal vroeg of laat een bericht sturen en daarin vragen om een kopie van je ID kaart of paspoort, om te verifiëren dat je echt bent wie je zegt dat je bent. Totdat je jezelf hebt geïdentificeerd heb je geen toegang tot je Facebook account.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lever eens bewijs naar een link of facebook? Kopie idkaart/paspoort? Daar geloof ik niets van, daar hebben ze niets mee te maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
https://m.facebook.com/help/385569904840341/ Ja hoor, Facebook mag dat gewoon van je eisen. Mijn moeder is helemaal geobsedeerd door privacy en die is al 2 accounts verloren omdat ze weigert haar ID aan Facebook te laten zien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar had ik echt nog NOOIT van gehoord en het is mij ook nog nooit gevraagd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit bewijst niet dat je niet open en bloot met een andere naam mag werken, verder mag je verifieren met je mobiele nummer en kan facebook echt niet weten dat je een nep account hebt met de naam Pelle Jansen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je zou maar een nepaccount hebben met de naam Pelle Jansen... ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is in mijn ogen ontzettend privacy ontnemend, belachelijke regel van FaceBook.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Pelle : "We require everyone using Facebook to use their real name and birthday. This way, you always know who you're connecting with. When we discover accounts that look fake or like they’re using fake information, we ask the owner to confirm that they are who they say they are." Dat is logischer wijs het enige bewijs wat ik je kan geven. Ik ga niet speciaal voor deze vraag een nep account aanmaken en een paar maanden wachten tot ik gesnapt word. Dat is het me persoonlijk niet waard. Ik weet dat dit zo is, en ik heb zelf gezien dat Facebook om een kopie van de ID vroeg. Ik zal zeker niet zeggen dat het een goede regel is.
Facebook zegt daarover het volgende:

4) Facebook-gebruikers verstrekken hun echte namen en gegevens en we hebben je hulp nodig om dit zo te houden. Hier volgen enkele regels waaraan je je moet houden met betrekking tot registratie en beveiliging van je account:
Je verstrekt geen valse persoonlijke gegevens op Facebook en maakt zonder toestemming geen account voor iemand anders.
Je maakt niet meer dan één persoonlijke account.
Als we je account deactiveren, maak je geen ander account zonder onze toestemming.
Je gebruikt je persoonlijke tijdlijn niet voor eigen commercieel gewin en gebruikt een Facebook-pagina voor die doeleinden.
Je gebruikt Facebook niet als je jonger bent dan 13 jaar.
Je gebruikt Facebook niet als je bent veroordeeld voor een zedenmisdrijf.
Je houdt je contactgegevens correct en actueel.
Je deelt je wachtwoord niet met anderen (en ontwikkelaars delen hun geheime sleutel niet), je verleent niemand toegang tot je account en je doet niets wat de beveiliging van je account kan schaden.
Je draagt je account (waaronder pagina’s of toepassingen die je beheert) niet over aan iemand anders zonder dat je onze schriftelijke toestemming hebt.
Als je een gebruikersnaam of vergelijkbare identificatie selecteert voor je account of pagina, behouden wij ons het recht voor om deze te verwijderen of terug te vorderen indien wij menen dat deze ongepast is (bijvoorbeeld wanneer een eigenaar van een handelsmerk klaagt over een gebruikersnaam die weinig lijkt op de werkelijke naam van een gebruiker).

5)We respecteren de rechten van anderen en verwachten dat jij dit ook doet.
Je plaatst geen inhoud of onderneemt geen actie op Facebook waarmee de rechten van iemand anders worden geschonden of overtreden, of waarmee de wet op een andere wijze wordt overtreden.
We kunnen inhoud en informatie die je op Facebook plaatst verwijderen indien we vinden dat hiermee deze Verklaring of onze beleidsregels worden geschonden.
We bieden je tools waarmee je jouw intellectuele-eigendomsrechten kunt beschermen. Zie voor meer informatie onze pagina Schending van intellectuele-eigendomsrechten rapporteren.
Als we je inhoud hebben verwijderd wegens inbreuk op de auteursrechten van iemand anders en je denkt dat dit onterecht is, kun je bezwaar maken.
Als je herhaaldelijk inbreuk maakt op de intellectuele-eigendomsrechten van anderen, zullen we je account indien terecht uitschakelen.
Je maakt geen gebruik van onze auteursrechten of handelsmerken (waaronder