Een Leraar zoekt onze klas op, om te weten of we iets over haar tweeten. Mag dit?

een leraar op school heeft op haar naam gezocht op twitter, ze heeft daarbij een tweet gevonden van een vriendin van mij en ze is gigantisch kwaad geworden, mag een leraar de accounts van ons opzoeken alleen maar om onze tweets te doorzoeken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Jullie menen zelf recht te hebben om (negatieve) uitspraken over een docent op internet te zetten, maar deze docent mag het niet lezen? Omgekeerde wereld! Wat je niet wilt dat jou gebeurt moet je ook een ander niet aandoen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1 voor jou Amadea
capthavoc
11 jaar geleden
idd je moet weten dat alles wat je op internet zet of het nu facebook twitter ed is is bijna altijd openbaar zeker met site als facebook en twitter
wees bewust wat je er op zet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het nadeel van internet, het is vaak openbaar, of openbaar te maken. Het is niet zoals een oude brief die je elkaar schreef en weer kon verscheuren. Nee, dit blijft je achtervolgen helaas. bezint eer ge begint! Met alles wat je op internet doet. Vindt je het goed dat je iedereen het kan zien? Vind je het erg als een eventuele latere baas of vriendje dit over je ontdekt? nee? Dan niet doen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoelde dus: ja? dan niet doen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nu weet iedereen wat je uitspookt

Antwoorden (5)

Ja, waarom niet. Dat ze jullie tweets kan lezen is jullie fout, dan moet je je account afschermen. Internet is toegankelijk voor iedereen die dat wilt, scherm jij je gegevens niet af kan en mag iedereen die vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je twitter openbaar is kan iedereen dat lezen.. Leraren, kinderen noem het maar op.

Dus het is niet strafbaar
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook als ze daarna gigantisch op haar kop krijgt ;).
Ik heb namelijk ergens gehoord dat je niet mag zoeken op accounts van je leerlingen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een onzin gast.... mijn kinderen van rond de 10 weten al dat ze voorzichtig moeten zijn met ALLES wat ze op internet zetten (namen, foto's, adressen alles) en jullie snappen dat blijkbaar nog niet.
Vrijheid van meningsuiting heet dat, helaas MAG officieel een werkgever bijvoorbeeld ook niet op zoek gaan naar aanleiding van een sollicitatie maar dit gebeurt nagenoeg altijd wel. "bewijs maar dat het niet zo is". Facebook, Hyves, Twitter etc. Zijn best leuk, maar zoals je ziet kan er gedonder van komen. Het zal niet "leuk" zijn wat er getweet is want anders was ze niet zo boos. De grens hierin is héél dun, als jij doods verwensingen tweet, is dat anders als "wat een *piep*wijf vind ik mevrouw X naar je vriendin toe. Dan kan ze kwaad zijn wat ze wil maar heb je zelfs nog kans dat ze daarmee haar eigen baan op het spel zet. Als je tegen een Politieagent zegt: Ik VIND je een (vul maar het allergrofste in wat je kan bedenken, is het jouw mening en mag hij geen proces verbaal opmaken. Als je tegen diezelfde Politieagent zegt: JIJ BENT een *piep*, heb je gelijk een bekeuring om je oren wegens het beledigen van een officier in functie, daarmee veronderstel je namelijk dat het de feiten zijn en niet jouw mening. Alle 2 zijn overigens meestal niet bevorderlijk voor de vrolijkheid en zoeken extra lang door totdat ze wel iets anders hebben om je alsnog op de bon te slingeren. Ik ben erg benieuwd wat je getweet hebt waarom ze zo boos is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou het niet mogen? De informatie is tenslotte publiek toegankelijk. Het wordt wat anders als de juf (of werkgever) onder valse voorwendselen probeert 'vriend' te worden en op die manier informatie achterhaalt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je antwoord is niet te volgen. Vrijheid van meningsuiting heet dat (wat? het zetten van een bericht op twitter, of het standje geven van de lerares?) Waarom een werkgever iemand niet op zou mogen zoeken zie ik helemaal niet in, zou je daar een bron voor aan kunnen dragen? Ook weet ik nou nog niet wat nou het antwoord op de vraag is, mag het nou of mag het nou niet?
Ze mag dat natuurlijk lezen. Jij zet het op internet, met de bedoeling dat anderen het lezen. Het lijkt me logisch dat er geen verbod is met 'hij mag het wel lezen en zij niet'.

Of ze er ook straffen aan mag verbinden is een tweede. Want je hebt hier met een zakelijke én een persoonlijke relatie te maken. Persoonlijk is ze natuurlijk heel kwaad. Maar ze mag haar geen straf opleggen, omdat het buiten de klas is en dus buiten haar verantwoordelijkheid als lerares ligt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jouw vrijheid houd op waar de vrijheid van een ander begint. Op het moment dat je dus iets over een ander schrijft op internet moet je heel goed uitkijken. En waarom zou ze niet op zichzelf mogen zoeken/googlen? Als er over jouw een tweet op internet staat dat je bovenaan een "bangalijst" staat wordt je denk ik ook niet vrolijk.

Maar het ligt er natuurlijk aan wat er precies geschreven is.

Het kan vrijheids van meningsuiting zijn (ik vind juf X niet aardig). Maar het kan ook smaad belediging of laster zijn. En dat is het al heel snel als je vriendin iets grover is geweest dan "ik vind juf X niet aardig".

"Een belediging is een algemene negatieve uitlating over een persoon. Smaad is een specifieke uitlating die iemands goede naam probeert aan te tasten. Is de uitlating niet waar, dan heet het laster.

Smaad, belediging en laster zijn allemaal strafbare feiten. De grens tussen belediging, smaad en laster is alleen vaak lastig te trekken. Een belediging is een algemene negatieve uitlating over een persoon."

"Ook de waarheid vertellen kan smaad zijn. Pas wanneer de bewering in het algemeen belang is, is het toegestaan."

Lees deze bron nog maar even.
http://www.iusmentis.com/meningsuiting/smaad-laster-belediging/

De juf had ook naar de politie kunnen stappen, al zijn deze dingen vaak moeilijk te bewijzen.