Hoe kan ik het meest efficiënt een reproduceerbare lichtshow maken?

Voor handvaardigheid wil ik een lichtshow maken. Op een bepaald liedje wil ik met één druk op een knop, een aantal lampen aansturen gedurende dat hele liedje. Mijn docent moet dit ook kunnen, dus het moet automatisch gebeuren. Het liefst doe ik dit op een computer, omdat ik er dan overal mee bezig kan.

Ik wil vrij veel lampen afzonderlijk kunnen aansturen, namelijk:
50 gloeilampen - aan/uit + dimmen
10 spots - aan/uit + dimmen + kleuren aanpassen
10 stroboscopen - aan/uit
50 LED lampen - aan/uit + kleuren aanpassen
25 LED strips* - aan/uit + kleuren aanpassen

* Moet ik een speciaal type LED strip hebben als ik alle lampjes afzonderlijk in de strip wil aansturen? Ik wil iets kunnen doen als:
http://www.nabbnet.nl/images/uploads/greenpix550.jpg
(maar dan een heel stuk kleiner).

Mijn vraag is: hoe kan ik een lichtshow maken die met één knop op de knop reproduceerbaar is? Wat heb ik daar, naast lampen, voor nodig? En hoe sluit ik de lampen aan op een computer?

PS: Als er een betere manier is dan het gebruiken van een computer, dan hoor ik dat ook heel erg graag! Ik ben nogal een leek op dit gebied, dus alle tips zijn welkom!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De beste methode is het gebruik van een computer en de benodigde hardware om de lampen aan te sturen.
Dit project gaat echter veel geld kosten, toch minimaal 1000euro voor de hardware aansturing van de lampen. Dan heb ik de computer nog niet mee gerekend.
Ik zou het volgende willen voorstellen:
a_Je maak een virtueele licht show, die alleen displayed op je PC (TV) scherm
b_Je maak het wat simpeler met b.v. 8 dim lamp uitgangen en verzin daar een show mee. Als dit goed lukt, kan je altijd nog uitbouwen.

Antwoorden (2)

Voor dergelijke effecten bestaat het DMX 512 lichtsturingssysteem.
Hiervoor zijn meerkanaals dimmers, programmeerbare controllers en DMX LEDsturingen verkrijgbaar. Zelfs beweegbare lampen en rookmachines kunnen er mee bediend worden.
Waarom zelf het wiel uitvinden als dat al tientallen jaren bestaat.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kun je met dat dingetje een lichtshow programmeren die automatisch gaat lopen? Met alleen dat kleine apparaatje?
En hoeveel lampen kunnen daar dan op worden aangesloten?
De beste methode is het gebruik van een computer en de benodigde hardware om de lampen aan te sturen.
Dit project gaat echter veel geld kosten, toch minimaal 1000euro voor de hardware aansturing van de lampen. Dan heb ik de computer nog niet mee gerekend.
Ik zou het volgende willen voorstellen:
a_Je maak een virtueele licht show, die alleen displayed op je PC (TV) scherm
b_Je maak het wat simpeler met b.v. 8 dim lamp uitgangen en verzin daar een show mee. Als dit goed lukt, kan je altijd nog uitbouwen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Dit project gaat echter veel geld kosten, toch minimaal 1000euro voor de hardware aansturing van de lampen" Ehm, ik weet niet waar jij die €1000 vandaan haalt maar in de URL staat een DMX controller voor €39...
https://nl.aliexpress.com/item/Free-shipping-NEW-192-DMX-Controller-DJ-Equipment-DMX-512-Console-Stage-Lighting-For-LED-Par/32787921000.html?src=google&albslr=226265915&isdl=y&aff_short_key=UneMJZVf&source=%7Bifdyn:dyn%7D%7Bifpla:pla%7D%7Bifdbm:DBM&albch=DID%7D&src=google&albch=shopping&acnt=494-037-6276&isdl=y&albcp=664365076&albag=32654332494&slnk=&trgt=61865531738&plac=&crea=nl32787921000&netw=g&device=c&mtctp=&gclid=EAIaIQobChMIoKrTtb2R2QIVkpkbCh1fkAtREAQYASABEgKDnvD_BwE
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Welke hardware zou ik dan nodig hebben? Want ik neem aan dat het inderdaad goedkoper kan..
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Want ik neem aan dat het inderdaad goedkoper kan.." Bij bva-auctions wordt een grote diversiteit aan audio-visueel apparatuur geveild, want DMX dimmerpacks zijn duur als testprojectje maar kun je die wellicht via de veilingsite op de kop tikken.
Want hoeveel Watt zijn die 50 gloeilampen? En moeten die individueel gedimd worden? Als je het idee van die 50 gloeilampen vervangt door LED dan wordt het allemaal een stuk éénvoudiger en haalbaar.