Ja dat kan. Ook moet je je afvragen wat "zelf" en "maken" hier betekent.
Je er iig wel een bergje geld voor nodig of een investeerder/crowdfunding(kickstarter).

Zo is het de makers van Ouya " gelukt" om een console te maken met bestaande hardware, op het Androidplatform, waar hun grootste eigen "input" de controller* was.

Het was een van de grootste console-faals ooit en wordt veel in het rijtje gezien van CDi.

Extra als je het leuk vind te lezen:
Lang verhaal kort. Alles kan, maar de kans op succes als je geen MS, Sony of Nintendo bent is klein. Waar bijna alle andere consoles op falen is het tekort aan games of games die speciaal zijn (systemsellers). Dat Sony en MS hebben kunnen slagen in de jaren van Sega en Nintendo heeft te maken met een hoop geld wat die bedrijven hebben kunnen investeren. Op Youtube zijn heel veel leuke filmpjes te vinden over alle gefaalde gameconsoles, maar ook de korte samenwerking tussen Sony en Nintendo(Nintendo Playstation) en daarna Philips en Nintendo (CDi met Zelda- en Mariotitels).

Toegevoegd na 6 minuten:
https://www.geek.com/tech/build-your-own-8-bit-game-console-for-35-1695267/

Zie het als een kast bij IKEA kopen.

Maar zo werkt het bij MS ook voor het grootste deel. Ze vragen AMD een CPU/GPU te maken, laten een moederbord ontwerpen en produceren. Ze verzinnen een controller en laten die maken.