Wat voor formule heb ik nodig om een waarde in excel met een voorwaarde op te tellen?

Ik wil graag alle getallen optellen waarbij een X voor staat. Dit gaat dan ook om getallen met een komma. Voorbeeld X2 | X2,3 | 3 | 3,5 | X2 moet opgeteld worden en als uitslag geven 6,3.

Zover ben ik gekomen
=SOM(ALS(LINKS(D5:D101;1)="x";--RECHTS(D5:D101;1);""))
Het probleem is dat hij alleen de getallen die helemaal rechts staat optelt. Hij maakt er dus 7 van vanwege dat hij bij 2,3 de 3 pakt.

Heeft iemand er een oplossing voor?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.6K
paulus811
6 jaar geleden
je kunt met de LINKS, RECHTS en MIDDEN formules niet naar een reeks verwijzen, maar alleen naar een enkele cel of tekst die je in de formule zelf opneemt.

Antwoorden (1)

Door die 1 in de formule met Rechts geef je aan dat je ook maar 1 getal wilt. Je kijkt helemaal niet uit hoeveel getallen het bestaat. Daarnaast kun je volgens mij op deze manier niet met een som werken.

Uit je formule trek ik de conclusie dat je gegevens staan in kolom D. Plaats in (bijvoorbeeld) cel E5 de volgende formule:
=ALS(LINKS(D5;1)="x";WAARDE(RECHTS(D5;LENGTE(D5)-1));"")
Kopieer / sleep deze formule naar de overige regels met gegevens.
D5 zal automatisch worden aangepast naar D6 en verder.

Wat doe ik hier: ik controleer of er als 1e teken een x staat. Als dat zo is, haal ik met rechts de gegevens op, minus1 teken (het meest linker teken (de x)). Omdat Excel dan mogelijk de neiging heeft om er een tekstveld van te maken, zet ik het om in een waarde.

Onderaan voeg je dan nog een regel toe met een totaaltelling.