Hoe pakt een totale noob een site maken aan?

Het leek ons een leuke uitdaging om als profielwerkstuk een eigen site te maken.
Ons idee is dat scholieren schoolboeken die ze dubbel en/of nodig hebben onderling kunnen ruilen.
We weten waar we (soort van) aan beginnen en dat het ontzettend veel tijd en moeite gaat kosten om dit voor elkaar te krijgen. leuk toch.
Het liefst zouden we gebruik maken van half "voorgeprogrammeerde" aspecten en half zelf coderen, maar alles zelf doen is natuurlijk ook geen probleem. Hoe en waar vinden we de beste manier om deze "kant en klare" sites te vinden en met welke taal moet het 'skelet' geschreven worden, want tot nu toe krijg ik de indruk dat html alleen voor het 'uiterlijk' dient?

Op de site moet er dus een zoekfunctie zijn, maar het zou helemaal mooi zijn als er automatisch matches worden gezocht. is dit mogelijk?

Waarschijnlijk heb ik net alle termen verkeerd gebruikt, maar ik hoop dat de boodschap is overgekomen.
Graag geen antwoorden als; als je dit moet vragen dan gaat een site maken helemaal niet lukken, want we zijn ervan overtuigd dat met genoeg informatie en moeite dat absoluut mogelijk is.

bij voorbaat dank.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Goede tips van someone6465 en tonb... Maak eerst een plan met alle vereiste functionaliteiten, maak dan een schets van de lay out (alleen de globale indeling, bedenk een naam voor de site, en registreer de bijbehorende domeinnaam. (Let op: hou bij de website naam rekening met eenvoud, meest waarschijnlijke zoekwoorden, concurrentie, eventueel alfabetische volgorde, etc) En ondertussen kun je alvast mooi beginnen met www.codeacademy.com want daardoor begin je gelijk beter te begrijpen waar je aan begonnen bent.
Dan moet je de keuze gaan maken hoe moeilijk je het jezelf wil maken... Je hebt de optie om gebruik te maken van Wordpress, Joomla, of Drupal waarmee je in een zogenaamd CMS (Content Managment System) vrij eenvoudig verschillende voorgebakken functionaliteiten kunt toevoegen (keuze uit honderden gratis en duizenden betaalde stukjes code), je kunt ook voor een wysiwyg editor gaan zoals Dreamweaver of Microsoft Expression Studio die het vaak iets makkelijker maken om code te schrijven, je kunt gebruik maken van het hele geinige http://www.simpsite.nl (die tip kreeg ik van de week voor het eerst van iemand en ik vond het idee er erg leuk uit zien), je kunt gebruik maken van een soort template zoals html5boilerplate, of je kunt de code gewoon helemaal zelf schrijven (in dat geval raad ik je aan om het gratis simpele programma Notepad++ te dowloaden).

Belangrijk om te weten is dat je in jullie geval sowieso .php extensies gaat gebruiken (niet .html maar .php) omdat je php code tussen jullie html code gaan gebruiken.
Je gaat wel html code schrijven want html laat leesbare tekst en zichtbare foto's en elementen verschijnen. Daarnaast definieer je de stijl en de lay out in je .css file (vroeger werd de stijl 'inline' gedefinieerd, maar inmiddels wordt dat in een aparte file geplaatst met de .css extensie wat Cascading Style Sheets betekent).
En tussendoor zul je gegevens die de gebruiker invoert (zoals wachtwoord en gebruikersnaam, of een zoekwoord) in een database moeten opslaan / vergelijken / ophalen en weer op het scherm tevoorschijn toveren, en dat doe je met behulp van php.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik denk dat jullie moeten beginnen met leren hoe je html codes schrijft. Op de site van code academy kun je een gratis cursus html schrijven doen. Hier leer je de basis van html codes schrijven door het zelf te doen. Daarnaast kun je kijken in de link die ik in de bron heb gezet.

Het makkelijkste echter is om aan iemand hulp te vragen die vaker websites maakt. (Misschien een vriend of een kennis ofzo?). Hij kan je tips geven voor het schrijven van de codes
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad, dit is flink wat werk als je het goed wilt doen. Een van de moeilijkste dingen van dit soort projecten is om netjes alle functionaliteiten die je wilt, te beschrijven. Bv. moet iemand zich registreren en inloggen? Kun je uit een vaste lijst boeken kiezen, of kan iedereen zelf een lijst maken? In dit laatste geval, hoe herkent de site vraag en aanbod? Wil je met plaatjes van de boeken werken? Als er een dubbele is gevonden, hoe vraag je de ruil aan? Moet iemand een mailtje krijgen? Zo kan ik nog wel even door gaan.

En dan heb je het nog niet eens gehad over hoe de site er uit moet zien. Zakelijk, of met veel animaties en coole effecten. Wie gaat alle graphics maken bv.?

Heel veel om over na te denken en uit te werken voordat je ook maar 1 regel code gemaakt hebt. Misschien zelfs al genoeg voor een heel werkstuk, en dat zonder een echte site te bouwen.

Professionele projecten beginnen ook altijd met een lijst van wensen en eisen, vaak uitgeschreven in verhalen (use cases). Daarna wordt er vaak een website getekend, zoals een script van een film. Pas daarna gaan de programmeurs aan de slag want dan weten ze wat er moet gebeuren.

Mijn tip dus: ga niet halsoverkop html, php en sql leren maar "bedenk" de site eerst helemaal, bv. in een powerpoint. Daarna (als er tijd over is), echt bouwen.

Of je verdeelt het werk. De een gaat bedenken, de ander leert html etc. In ieder geval succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Probeer het programma iWeb van Apple eens. Een super programma om eenvoudig sites te bouwen. Je hoeft geen enkele kennis te hebben van CSS / HTLM of wat dan ook!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De grap is dat deze mensen graag een website willen maken met functies die je voor zover ik weet alleen met php kunt maken. Vroeger of later zullen ze dus toch moeten programmeren en aangezien het erg handig is om te weten wat html is als je php wilt gebruiken (!), lijkt het me ook handig als ze meteen html, css en eventueel js leren.
Je kan via wix heel makkelijk een site maken... (www.wix.com)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daar kun je hetgeen wat de vraagsteller wil niet mee bereiken.
Met name de laatste twee antwoorden geven je een makkelijke manier om een site te maken, maar als je echt wilt dat je op je site een account kunt aanmaken, boeken opgeven die je dubbel hebt en boeken vragen die je nodig hebt, heb je php nodig en moet je dus zelf aan de slag. Daarvoor moet je dus meerdere programmeertalen leren:
- html (het 'skelet');
- css (de 'skin', het uiterlijk (kleur, positie van elementen, enz.));
- php (voor de functionaliteit, met deze programmeertaal doet je site ook echt iets);
- eventueel JavaScript, ook voor functionaliteit, maar dan om je site leuker te maken).

Al deze talen kun je leren op de al twee keer eerder genoemde site code http://www.codecademy.com/ (er is een cursus "make a website"; daar zitten in ieder geval html en css in, misschien ook JS. PHP heeft een aparte cursus en je moet daarvoor al html kunnen).

Een website schrijven doe je door code te typen in bijvoorbeeld Notepad++ (gebruik ik zelf ook, geweldig programma) en de bestanden op te slaan als .html of .php (in die eerste werkt php-code niet). Die bestanden moet je dan naar een server uploaden en als je een beetje professioneel wilt overkomen is een domeinnaam aan te raden (voor domeinnamen geldt: hoe eerder je ze registreert, hoe beter, anders is hij misschien al door een ander gekocht).

Denk in ieder geval niet dat het makkelijk erg makkelijk is. Ik programmeer nu twee jaar in html en php en het zou voor mij nog erg veel werk zijn om uit te zoeken hoe je maakt wat jullie willen (je hebt altijd wel functies/manieren nodig die je niet eerder hebt gebruikt). Nou doe ik dit wel in mijn vrije tijd, maar het kost toch erg veel tijd om het programmeren te leren en dan ook nog je website te maken.

Als laatste wil ik je meegeven wat DavidBartenste al schreef: bedenk van tevoren precies wat je wilt, hoe het eruit moet zien en welke functionaliteiten je website exact moet hebben. Je kunt dat later natuurlijk nog een beetje veranderen, maar als je niet een duidelijk beeld hebt van wat je wilt, wordt het niets.

Succes met jullie site!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
CMS-systemen, content management systemen, kunnen hetgeen jullie zoeken ook.

Joomla! is daar een voorbeeld van. Met een mooie Template, kan gratis, gekocht of zelf maken (wat weer veel meer van jullie vergt), en extensions voor het verhuur systeem als Vik Rent Items, kunnen jullie zelf een website bouwen. Hoe meer energie je erin steekt, hoe meer kennis je in het proces wilt op doen, hoe beter je site er uit zal zien. Kennis van CSS en HTML leer je gaandeweg. Natuurlijk niet zoveel je nodig hebt voor het helemaal ontwerpen van een site van scratch, maar voldoende om je Joomla! site een mooie uitsraling et geven en eventuele problemen op te lossen.
Van Joomla! bestaat een grote community, is veel info verkrijgbaar en je kan er direct mee aan de slag. Bovendien kan je je site direct responsive maken, door de juste Joomla! versie te kiezen. Zo past je site zich vanzelf aan aan het apparaat waar je mee kijkt (tablet, pc, smartphone...).

Bovenstaande adviezen om eerst een en ander uit te werken in klad, powerpoint of wat dan ook, is natuurlijk een must. Je zult moeten weten welke inhoud je percies wilt, welke kopjes, wat daar achter moet etc. Het www staat vol met voorbeelden.

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou sowieso kiezen voor een Wordpress of Joomla website. Deze hoef je enkel de installeren op de omgeving/server en daarna kan je het met HTML/PHP aanpassen naar jouw eigen wens.

Echt iets voor beginners, maar zeker ook voor de gevorderde webmaster.