Hoe vind ik een eerlijke web designer?

Stel dat ik een goed idee heb voor een site. Hoe ga ik verder en hoe weet ik of iemand die ik benader er niet met mijn idee 'vandoor' gaat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (4)

Je weet nooit of iemand er met je idee van doorgaat. Je zou misschien kunnen kijken of er iemand in je omgeving een site kan maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt je idee 'patenteren'. Als iemand er dan mee van door gaat, kun je altijd nog je recht halen en daarmee jouw schade beperken. Een patent kost alleen wel geld om te verkrijgen en te behouden.

Een andere goede eerste stap is om eerst zelf alle logische domeinen te claimen. Steelt een webdesigner jouw idee, kan hij daar in ieder geval niet een logische naam aan geven.

Verder kun je gebruik maken van een geheimhoudingsverklaring. Deze laat je door de webdesigner tekenen en je laat hem bijvoorbeeld tekenen op een samenvatting van jouw powerpoint slides. Dan weet je zeker dat hij de inhoud daarvan niet naar buiten brengt en sta je juridisch sterk.

Verder is het veel word of mouth. Ik bouw zelf ook websites, maar doe niet aan adverteren. Mijn klanten maken reclame voor me en dat werkt toch het beste.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je. Goede tips. In welke regio werk jij zelf?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik werk zelf vooral in de regio Gelderland-midden. Ik doe ook wel klussen op afstand, maar alleen als er een goede klik is. Mijn marges zijn laag, dus ik kan geen uren in de auto zitten om een klant binnen te halen.
Een goede designer vinden is een kwestie van netwerken. (Je kan kijken naar wie het werk heeft gedaan voor grote sites.) Probeer niet de goedkoopste te vinden, want dan tref je vaker mensen die er nog een extra slaatje uit proberen te slaan (idee stelen, code stelen, back-doors inbouwen). Als je iemand in persoon ziet (en weet waar diegene werkt) is er ook een kleinere kans, dat die je zal belazeren.
Als je bang bent dat jouw idee gestolen gaat worden, zorg er dan voor dat ze meteen een geheimhoudingsverklaring (ofwel non-disclosure agreement) tekenen. Misschien moet je ook zwart op wit zetten, dat ze niet delen van wat ze voor jouw schrijven voor iemand anders mogen gebruiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De kans dat een webdesigner er met het idee vandoor gaat heel erg mini klein tenzij je een super brilliant idee hebt dat de potentie heeft om heel veel geld/bezoekers te genereren. Als je webdesigner vind kan je uit te zoeken wat voor achtergrond tie heeft, zijn klanten vragen over de ervaringen en daarop nagaan of het de juiste webdesigner is voor jou. En natuurlijk ook een goed contract laten opstellen wat het zou voorkomen,mocht het gebeuren.